Presentasjon av Anders Waage Nilsen

Bosted: Landås, Bergen
Født 1975, gift med tre barn. Andre vara i Bystyret.

Jeg har ikke gått venstreskolen, men har et grunnleggende liberalt hode, et åpent sinn og relevant ledererfaring fra privat og offentlig sektor. Det er kanskje først og fremst mine erfaringer som gjør at jeg mener å kunne tilføre noe i et politisk klima. Har fartstid som journalist, klimaaktivist, skribent, prosjektleder, gründer og bedriftsleder. Som rådgiver har jeg jobbet med involverende prosesser og ført regionale planer for reiseliv, landbruk og kultur i pennen. De siste årene har jeg jobbet med brukerorientert design og digitalisering av næringsliv og offentlig sektor. Har vært ansvarlig for Stormkast-konferansen, som handler om Vestlandets muligheter i en verden preget av store teknologiske endringer. Noen av mine hjertesaker:

1. Jeg tror på Venstre som et pragmatisk, moderne sentrumsparti – med fokus på målbare politiske resultater, helhet, som ikke lar oss rive med i politisk spill. Vi skal være best på forståelsen av de endringskreftene som preger tiden vi lever. Enten det er digitalisering, migrasjon, klima eller automatisering av arbeidslivet bør vi ha en nyansert og balansert tilnærming basert på kunnskap.

2. I en verden preget av økende kompleksitet og endringstakt bør vi være partiet som insistere på funksjonell politikk. Det vil si at vi skal være kritisk til symboler og gode intensjoner. Vi skal være lyttende til forskning og erfaringer fra andre land. Vi skal søke samarbeid der vi kan samarbeide (og tettere integrasjon med EU, helst medlemskap, er et mål). Vi bør insistere på bedre måltall og mer kunnskap om faktiske konsekvenser. Vi bør også være ærlige om usikkerhet. Ikke alle politiske strategier ikke fungerer i møtet med virkeligheten.

3. Vi bør være flinkest i klassen til å utvikle praktisk politikk i møtet med de store systemutfordringene. Jeg er særlig opptatt klimapolitikk, migrasjon og behovet for en ny, norsk fossilfri industripolitikk. Det krever også at politikken bygger på en tydeligere fremtidsfortelling. Venstre bør bli et selvsagt valg for unge gründere, designere og webutviklere.

4. Vi bør redefinere debatten om landbruk. Biologisk energiproduksjon vil bare bli viktigere, og i Norge har vi et kjempepotensiale for å utvikle produkter og tjenester som baserer seg på lokal innmark og utmark. Debatten henger fast konvensjonell tenkning, sterke interessenter. Venstre bør her, som ellers, snakke om å legge tilrette for fremtidens gründere.

5. Venstre bør være best på å skape en nærings- og infrastrukturpolitikk som er forankret i ulike landsdelers ressurser og fremtidsambisjoner. Som vestlandsrepresentant vil jeg være opptatt å sørge for at en helhetlig utvikling for regionen. Der kreves det et samspill mellom forskningsbevilgninger, næringsgrep, infrastruktur og plassering av offentlige virksomheter. Igjen: Helhet, basert på tydelige visjoner, forankret i gode prosesser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**