Magisk møte for Venstre

Den Magiske Fabrikken, Greve Biogass., Foto: Karin S. Frøyd

Det ble et magisk møte med mange inntrykk og mye lærdom på Venstre i Vestfold da et tyvetalls interesserte var på studiebesøk hos Greve Biogass 18. august 2016.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Ivar Sørby (lys shorts) i Greve Biogass leder an på vei inn i fabrikken.

De fremmøtte og særdeles miljøinteresserte Venstre-folkene fikk høre hva assisterende daglig leder/teknisk rådgiver Ivar Sørby hadde å fortelle om virksomheten.

Greve Biogassanlegg ligger nordvest for Tønsberg. Ved å bruke husdyrgjødsel og matavfall i Den Magiske Fabrikken, bidrar man til betydelig reduksjon i klimautslipp i landbruket, samt at det i tillegg til klimavennlig biogass produseres verdifull biogjødsel til produksjon av ny mat.

Samarbeidet med landbruket er unikt. Det har gitt anlegget status og støtte som nasjonal biogasspilot. Anlegget har status som nasjonalt pilotanlegg, nettopp pga denne integreringen med landbruket. I Vestfold vil Den Magiske Fabrikken allerede i 2016 nå regjeringens målsetting om at 30 % av all husdyrgjødsel skal brukes til biogassproduksjon innen 2020.

Stor tank med matavfall.

Driften av Den Magiske Fabrikken har vært ute på anbud, og det er Lindum som har fått ansvaret for driften. Greve Biogass samarbeider tett med ulike forretningsforbindelser for å benytte potensialet som ligger i dette spennende prosjektet, blant annet veksthusnæringen og andre private aktører.
Den helhetlige kretsløpstankegangen gir muligheter for grønn vekst, med arbeidsplasser og innovasjon.

Prosess-styrt anlegg.

Renovasjonsbilene i Vesar-området kjører på husholdningsmatavfallet fra nærmere 700.000 innbyggere. Fra juni i år gikk også store deler av bussflåten i Vestfold over fra diesel til biogass som drivstoff.

Venstre er stolt av at partiet i fylkestinget har vært blant de største pådriverne for etableringen av biogassanlegget og at fylkets busser nå i så stor grad benytter biogass.

Vestfold Venstres delegasjon utenfor anlegget.
Vestfold Venstres delegasjon utenfor anlegget. Til høyre står ass. daglig leder/teknisk rådgiver Ivar Sørby.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**