Eterfabrikken og Skullerudområdet på sakskartet i BU

Utbyggingsplaner på Eterfabrikken og områdeplaner for Skullerudområdet er blandt sakene som står på agendaen i mandagens møte i Østensjø bydelsutvalg.
Illustrasjonsfoto ny foreslått situasjon Illustrasjonsfoto utbyggers nye foreslåtte situasjon

Eterfabrikken
Østensjø Venstre vil i sitt forslag ikke anbefale at man går videre med prosjektet på Eterfabrikken i sin nåværende form, og vi er opptatt av faren for at konsekvensene av forslaget blir skadelig for Østensjøvannet naturreservat og Østensjøområdet miljøpark. Vi vil at høyder/fotavtrykk reduseres betraktelig og andre formål som kultur integreres i den eksisterende bygningsmasse fra Eterfabrikken.
Nærheten til Østensjøvannet naturreservat og den umiddelbare nærheten til Østensjøområdet miljøpark gjør det vanskelig å støtte inngrep i området i den form det er lagt opp til i prosjektet. Østensjø Venstre mener at den foreslåtte utnyttelsesgraden bør reduseres betraktelig for at prosjektet skal harmonere bedre med omgivelsene. På grunn av terrenget, behovet for en hensynssone mot miljøparken og at deler av området ligger innenfor rød støysone er ikke hele planområdet byggbart. Vi vil ikke støtte en riving av disponentboligen.

Skullerudområdet
Østensjø Venstre støtter ikke bruken av VPOR (Veiledende plan for offentlig rom) for Skullerudområdet og vil påpeke at det er plan- og bygningsloven som regulerer hvordan arealer skal disponeres, og at planer med vesentlige føringer for arealbruk skal utarbeides i tråd med plan- og bygningsloven.
Vi støtter uttalelsen fra Statens Vegvesen; ” For å kunne legge til rette for en helhetlig byutvikling med bl.a. boliger og kollektivknutepunkt på Skullerud mener vi at det er riktig at det blir vurdert et større plangrep, gjennom f.eks en områderegulering. Dette ville gi de overordnede føringene for infrastruktur en planmessig forankring og gi juridisk bindende plan. Vi kan ikke se at «planprogram» eller «veiledende plan» (VPOR) er egnet for å skape nødvendig forutsigbarhet for partene i området.”
Østensjø Venstre er opptatt av at det ikke bygges tettere enn at området får gode og solfylte uterom. Det bør derfor ikke bygges høyere enn eksisterende bebyggelse.
Skullerud ligger mellom Østmarka og Østensjøvannet, og vi ønsker at det eksisterende grønt-drag mellom disse videreutvikles slik at det blir fint for gående og syklende, og på vinteren fortsatt mulig for skiløpere å gå fra Østensjøvannet og innover i Marka.
Likeså mener vi det er viktig at det settes av tilstrekkelig arealer til offentlige bygg som skole og barnehage. Skolekapasiteten i området er allerede sprengt og at vi vil påpeke viktigheten at den planlagte tilkomstveien fra E6 i Skulleruddumpa til næringsområdet langs E6 blir gjennomført for å avlaste trafikk via Abildsøkrysset.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**