Sykkelfelt og beboerparkering – ja takk begge deler!

12308240_10153713393069330_8764285831565672541_n Utrulling av sykkelfelt må ses i sammenheng med beboerparkering og innføres samtidig

H/V/KrF-byrådet la i 2015 fram en sykkelstrategi fra byrådet som blant annet inkluderte en plan for utbedring av sykkelveinettet. Vi er glade for å se god oppfølging av strategien fra det nye byrådet. Likevel vil vi uttrykke en bekymring på bakgrunn av erfaringer vi selv gjorde oss da vi satt i posisjon.

I forbindelse med Kraftfulle Fremkommelighetstiltak fjernet H/V/KrF-byrådet i 2013/2014 mange p-plasser i Thereses gate. Målet var at trikken skulle oppleve færre forsinkelser, og dermed bli et mer attraktivt fremkomstmiddel for byens beboere.

Stengingen førte til en kamp om de resterende parkeringsplassene. Flere beboere uttrykte sin frustrasjon da de opplevde at de ble fratatt sin parkeringsmulighet, ettersom plassene for fort ble fylt. Løsningen ble å innføre beboerparkering i området rundt Thereses gate, slik at beboere skulle kunne kjøpe beboerkort til parkering, og være sikret plass. Alle tidligere gratisplasser ble avgiftsbelagt for de uten slike kort.

Vi vet at over 60 prosent av all parkering i våre sentrumsbydeler stammer fra de som bor utenbys. Dette er for det meste trafikanter som har mange kollektive alternativer. De skulle følgelig ikke ha behov for å benytte sentrumsbydelene som sin parkeringsplass. Fjerningen av parkeringsplasser er ikke i seg selv et problem – så lenge det treffer rett.

Vi er sikre på at utrullingen av sykkelstrategien er et positivt grep for å sikre et godt bymiljø. Flere røde felt i gatene skaper en tryggere hverdag for syklistene, og gjør det enklere for alle å dele veien.

Ja takk, begge deler!

Venstre foreslår at innføringen av beboerparkering og utrulling av sykkelveinettet blir organisert som to uavhengige prosjekt, men som blir koordinert av en koordineringsgruppe fra hvert prosjekt, med faste møter og forpliktelse til å spille hverandre gode.

Beboerparkering er planlagt iverksatt først fra 2018. Venstre frykter at for sen utrulling vil medføre unødvendig frustrasjon. Derfor foreslår vi at vi allerede nå innfører et prøveprosjekt med beboerparkering i enkelte områder av byen som nå mister mange p-plasser til fordel for sykkelruter.

Dette er samferdselsbyrådens (MDG) sjanse til å vise at også hun lærte noe av fjerningen av p-plasser i Thereses gate. Vi håper hun tar den.

Kontakt:

Leder Tore Wilken Nitter Walaker, Frogner Venstre. Tel. 93422242