Nei til jaging av bjørn i Saltdal nasjonalpark!

Foto: wikipedia

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Tidligere i år kunne NRK fortelle at det var observert bjørnunger i Junkerdal nasjonalpark. Dette var første gang siden 1956 det var observert bjørnunger i Nordland. De tre bjørnungene er det foreløpig siste håpet for etablering av ynglende bjørn i Nordland og mulig oppfyllelse av bestandsmålet i regionen jf. utredning fra Det Skandinaviske Bjørneprosjektet.

Moren til bjørnungene var radiomerket, og Statens naturoppsyn (SNO) fattet mistanke om at noe var galt da binna i vår ikke hadde beveget seg. Det viste seg at binna hadde blitt drept året i forvegen da hun gravde ut hi til seg og ungene og fikk en steinblokk på 8-900 kilo over seg.

Bjørnungene ble altså observert i mai i år og hadde overlevd mot alle odds, alene uten moren. I et møte den 30/9 har imidlertid Midtre Nordland Nasjonalparkstyre vedtatt å gjøre bjørnungenes tilværelse enda vanskeligere. Midtre Nordland Nasjonalparkstyre har gått inn for å tillate trening av løs hund på bjørnungene inne i Junkerdal nasjonalpark. Tillatelsen er gitt mot faglige råd og ble fremmet av styreleder Siv Mossleth fra Senterpartiet.

Denne tillatelsen får leder Anja Johansen i Nordland Venstre til å reagere kraftig.

– Å gi en tillatelse til å slippe løse hunder etter bjørnunger i en nasjonalpark er totalt uakseptabelt. Dette er sårbare dyr som i en tidlig fase i livet ikke må bli forstyrret og jaget av bjeffende hunder. Vi har full forståelse for at hunder og jaktlag trenger trening. Men denne tillatelsen er gitt mot faglige råd og er helt unødvendig siden tilsvarende eller bedre opplæring kan gis dersom aktuelle hunder blir knyttet opp mot det statlige opplæringsprogrammet som foregår i regi av SNO, sier Johansen.

Mary Ann Dahl, nestleder i Rana Venstre, har hytte i det aktuelle området. Hun har fulgt saken om de tre bjørnungene helt siden den ble kjent og er rystet over vedtaket i nasjonalparkstyret.

– At Senterpartiet misliker bjørn er ikke noe nytt. Men at en styreleder for en nasjonalpark velger å se bort fra faglige råd både fra fylkesmannen og nasjonalparkforvaltningen er helt ufattelig. Nasjonalparkstyret er satt til å forvalte verneverdiene i nasjonalparken, men med dette vedtaket saboterer de vernet, er illojale mot oppdraget og i tillegg misbruker de dispensasjonsadgangen i Naturmangfoldloven som klart sier at unødvendig jaging av viltlevende dyr skal unngås, sier Dahl.

Vedtaket kan påklages til miljødirektoratet, dermed er siste ord i denne saken enda ikke sagt.

– Vi kommer til å ta kontakt med våre folk på Stortinget og be dem engasjere seg i saken, avslutter Johansen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**