Ja til naturmangfold, nei takk til regjeringens pøbelgran

Rita Jakobsen

Nordland Venstre reagerer på at regjeringen ønsker å plante ut pøbelgran i Nordland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– Pøbelgrana utarmer jorda og fortrenger det biologiske mangfoldet. Den har gjort nok skade i Nordland, sier Ida G. Johnsen, 1. kandidat til Stortinget for Venstre i Nordland.

I forslag til Statsbudsjett foreslår regjeringen å bevilge 15 millioner til utplanting av skog for å se om dette kan gi en klimagevinst.

– Klimagevinsten er omdiskutert. Utplanting av gran drenerer myr og endrer jordsmonnet. Miljøet blir taperen. Grana vokser tett, og truer en rekke arter. Naturmangfoldet trues, sier Ida G. Johnsen.

Nordland Venstre har tidligere engasjert seg mot utplanting av pøbelgran, blant annet i Hadsel. Fylkestingsrepresentant for Venstre i Nordland, Arne Ivar Mikalsen, viser til at kommunene hvor utplantingen skal foregå ikke har noe de skulle sagt når staten går inn for skogplanting:

«Vi blir fratatt selvråderetten til vårt eget areal. Vi motsetter oss at staten skal radere ut det biologiske mangfoldet i Nordland med et prøveprosjekt med usikker klimagevinst»

Kampen for miljø og biologisk mangfold står sterkt i Venstre, og i fjorårets budsjettforhandlinger sikret Venstre et løft for naturmangfoldet. Også i Stortingets behandling av naturmangfoldsmeldingen tidligere i år, sikret Venstre flertall for et styrket arbeid med naturmangfold i norske skoger.

– Vi kommer til å gi klar beskjed til Venstres stortingsgruppe om at de 15 millionene som er satt av til skogplanting i Nordland kan strykes fra budsjettet. Vi sier nei takk til regjeringens pøbelgran, sier Ida G. Johnsen, 1. kandidat til Stortinget for Venstre i Nordland.

Vårt syn i saken er forankret i Nordland Venstres program som stadfester: «For å sikre det biologiske mangfoldet er det nødvendig å redusere inngrepene i naturen gjennom god forvaltning og økt vern og ved å stanse utbredelsen av fremmede arter» (Kapittel 4.2.)

Også i utkastet til Venstres stortingsvalgprogram, tar Venstre ansvar for biologisk mangfold: «Venstre vil at Norge skal følge opp forpliktelsene sine etter FNs konvensjon for biolologisk mangfold ved å opprette flere verneområder, bekjempe fremmede arter, bevare truede arter og fremme samarbeid med andre land om biomangfold».

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**