Venstre vil slåss for mer penger til Nord universitet

Iselin Nybø og Ida G. Johnsen, Foto: Ida G. Johnsen

Regjeringens forslag til Statsbudsjett svikter Nordlands viktigste institusjon for høyere utdanning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Høyre løfter ikke en finger for å finne mer penger, men Venstre tar ansvar. Venstre vil styrke Nord universitet i sitt alternative budsjett, og slåss for dette i forhandlingene med regjeringen. Stortingskandidat i Nordland, Ida G. Johnsen tok i helgen opp finansieringen av Nord universitet med Venstres representant i utdanningskomiteen på Stortinget, Iselin Nybø. Nybø langer ut mot regjeringens satsing på universitet- og høyskolesektoren:

– Det er provoserende at Røe Isaksen legger opp til et løp hvor universitetene med dårligst finansiering kommer enda dårligere ut, sier Iselin Nybø (V).

På grunn av en historisk betinget skjevhet i finansiering, som gir mer til de gamle universitetene enn til de nye, stiller Nord universitet allerede langt bak i køen når midlene til universitets- og høyskolesektoren deles ut. Situasjonen forverres av at det nye inntektssystemet legger opp til en stor overføring av midler fra de nye utdanningsinstitusjonene til de gamle.

– Nord universitet er viktig for hele Nordland, og vi er glade for at Venstre sentralt tar saken og vil kjempe for å styrke finansieringen av vår viktigste institusjon for høyere utdanning i Nordland, sier Ida G. Johnsen, førstekandidat til Stortinget for Venstre i Nordland.

Som fylke har vi Norges beste utgangspunkt for grønn næringsutvikling, og det er avgjørende at finansieringen av Nord universitetet styrkes, slik at vi kan sette fart på verdiskapningen i Nordland. Et sterkt Nord universitet er viktig for å bygge kompetansemiljø og utvikle nye næringer og arbeidsplasser i Nordland.

Venstre legger frem sitt alternative budsjett 1. november.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**