Hev blikket, Svarva!

Foto: Fotograf Hattrem

Venstres gruppeleder i Levanger, Karl M. Buchholdt, mener ordfører Robert Svarva er for passiv i arbeidet med å trekke statlige arbeidsplasser til kommunen i forbindelse med den planlagte utflyttingen fra Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Innlegg av Karl M. Buchholdt, gruppeleder for Levanger Venstre

SVs Jostein Trøite tok i kommunestyret 19. oktober opp denne valgperiodens aller viktigste sak: Nemlig hvordan Levanger kommune har tenkt å henge seg på i kampen om de statlige arbeidsplassene som nå skal flyttes ut fra Oslo som en følge av den nasjonale avtalen mellom Venstre, Kristelig Folkeparti og regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet.

Jeg skulle gjerne gitt ros til ordfører Robert Svarva (AP) for å være en aktiv pådriver i arbeidet for å skaffe noen av disse arbeidsplassene til Levanger. Likevel, når jeg velger å ikke gjøre det, har det sammenheng med at Robert Svarva og Levanger Arbeiderparti (sammen med sine lokale samarbeidspartnere i Senterpartiet og KrF) ikke har gjort noe som helst for å være en aktiv pådriver for å skaffe nye arbeidsplasser til kommunen i forbindelse med denne utflyttingen.

Det er en ærlig sak at Arbeiderpartiet nasjonalt har vedtatt at de ikke skal foreta en omfattende utflytting av statlige virksomheter ut fra Oslo i denne valgperioden, men det kan da ikke være målet til en ordfører i et distriktsfylke som Nord-Trøndelag at Arbeiderpartiet nasjonalt skal nå målene som er fastsatt i deres nasjonale stortingsprogram om at alle statlige virksomheter fortsatt skal være lokalisert i Oslo, og enda mindre: At kommunen som han selv er ordfører i, ikke skal melde seg på i kampen om disse arbeidsplassene.

Nordtrønderske ordførere har tradisjonelt vært dyktige aktører i det nasjonale «politiske spillet». En som viderefører denne arven er Steinkjerordfører Bjørn Arild Gram (SP). Han representerer ikke et av samarbeidspartiene som utgjør grunnlaget for styringen av landet, men har likevel vært en aktiv pådriver for å trekke nye statlige arbeidsplasser til sin kommune gjennom et målrettet og strategisk arbeid. Ordfører Svarva viser til at det er like viktig å styrke eksisterende arbeidsplasser, og at han arbeider målrettet for dette gjennom å bygge kombinasjonsbygget på sykehuset og å styrke aktiviteten i Trønderhallen. Det er bra, men det trekker ingen nye statlige virksomheter til Levanger.

De statlige arbeidsplassene som skal flyttes ut fra Oslo er kompetansearbeidsplasser, og arbeidet med å flytte dem ut handler om å legge til rette for at nyutdannede ungdommer fra hele Norge skal kunne bruke utdannelsen sin uansett hvor de bor landet. Vi må se det i øynene, om du i dag har en utdannelse hvor du kan benytte kompetansen din opp mot Sykehuset Levanger eller Nord universitet er mulighetene for å få seg relevant arbeid stor, om du har en annen utdannelse er sannsynligheten for å skaffe seg et relevant arbeid mindre. Dette er bakteppet vi må ha med oss når vi skal kjempe om å få vår andel av de statlige arbeidsplassene som skal flyttes ut av Oslo, da holder det ikke bare å arbeide for å styrke de etablerte, og det er denne realiteten ordfører Robert Svarva og Levanger Arbeiderparti ikke forstår.

Jeg skulle ønske at kommunens politiske ledelse, ordfører Robert Svarva og Senterpartiets varaordfører Alf Magnar Reberg, kunne hevet blikket litt, kunne hatt noen fremtidsvisjoner på området og brettet opp ermene i forhold til arbeidet med å få flyttet statlige virksomheter fra Oslo. De kunne meldt Levanger på i denne kampen. Det har de i alle fall ikke gjort så langt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**