LIVEBLOGG: Bystyrets møte 27.10.2016

Bystyrerepresentantene
Bystyrerepresentantene. Fra venstre: Jon Gunnes, Trond Åm, Lucie Kathrine Sunde-Eidem og Erling Moe., Foto: Cathrine Dillner Hagen

Møtet begynner kl. 17.00.

Saksliste og sakspapirer ligger her.

17.00: Opprop
Fra Venstre møter Jon Gunnes, Lucie Katrine Sunde-Eidem, Erling Moe og Hanne Moe Reitan.

17.12: Privat forslag – Styrk studenthelsetjenesten
Saken viser til at Trondheim Studentråd har pekt på en ulike tiltak som kommunen kan gjøres for å bedre studentenes livssituasjon. De peker på at sammenlignbare kommuner har et bedre helsetilbud enn Trondheim kommune tilbyr. I vedtaksforslaget vises det til at kommunen gir tilskudd til det psykososiale arbeidet for studenter, og at Studentsamskipnaden bør informere studentene om at de ved bytting av fastlege til Trondheim vil få det beste helsetilbudet.

17.20: Kvalitetsmelding for grunnskolen i Trondheim 2015
Kommunen skriver årlig en rapport om tilstanden i grunnskoleopplæringen som drøftes i bystyret.

Rådmannen er tilfreds med tilstanden på flere områder:
1. Lærertettheten på ungdomstrinnet er styrket
2. Andelen elever som får spesialundervisning har gått ytterligere ned fra det høye nivået i 2013
3. Antall produserte grunnskolepoeng fortsetter å øke
4. Resultatene på fire av åtte nasjonale prøver er bedre enn nasjonalt gjennomsnitt

Kvalitetsmeldingen peker imidlertid også på noen utfordringer:
1. Elevtallet øker og gir kapasitetsutfordringer, både i nye og i eksisterende boområder
2. Lærertettheten på barnetrinnet er noe svekket
3. Andelen elever som utsettes for mobbing har gått litt opp på 7. trinn
4. Guttene oppnår jevnt over dårligere læringsresultater enn jentene
5. Elever med utfordrende levekårsbakgrunn oppnår jevnt over dårligere læringsresultater enn elever med bedre levekårsbakgrunn

17.51 Fremtidig tegnspråklig skoletilbud i Trondheim
Kunnskapsdepartementet ønsker å overføre driften av A. C. Møller skole til Trondheim kommune. Skolen er i dag statlig og driftes av Statped. A. C. Møller skole er den eneste statlige døveskolen i Norge, og er en skole med elever fra 1.-10. trinn.

Jon Gunnes har en merknad i saken på vegne av Ap, MDG, SV, Krf, Sp og PP som ber om at det legges til rette for et samlet tegnspråklig grunnskoletilbud i kommunale lokaler, og foreslår at det f.eks. kan være på den nye barne- og ungdomsskolen på Saupstad/Huseby da det ligger i kort avstand til kompetansemiljøet ved Statped på Saupstad.

I vedtaket foreslås det å opprette et eget skole og resurssenter for hørselshemmede elever tilknyttet en ordinær barne- og ungdomsskole.

18.05 Skolegudstjenester
Lucie Katrine Sunde-Eidem tok opp denne saken for ett år siden da Utdanningsdirektoratets anbefalinger om aktiv påmelding til skolegudstjenester ikke ble fulgt i trondheimsskolen. Bystyret ba da om en sak for å se på dette med aktiv påmelding til skolegudstjenester.

Saken engasjerer mange, og talelista er lang. Dette er en av få saker der man ikke vet utfallet av avstemmingen på forhånd. Arbeiderpartiet forteller fra talerstolen at de har fristilt bystyregruppa si i saken.

Lucie Katrine Sunde-Eidem tar ordet i saken:
“Ungdommens bystyre har på vegne av elevene i trondheimsskolen levert en tilbakemelding til oss skoleeierne i denne saken. Ungdommens bystyre forteller i sin høringsuttalelse at elever er blitt krenket. Vi kan lik det eller ikke like det, men ungdommens bystyre melder tilbake til oss at elever er blitt krenket på grunn av uryddig praksis rundt avvikling av skolegudstjenester. Noen vil kanskje gjøre narr av at noen elever føler seg krenket. Slike holdninger er svært problematisk og vår tids største utfordring for gode likeverdige samspill.

Ungdommens bystyre krever en opprydning og har bedt om å få en aktiv påmelding og en lik praksis ved alle byens skoler. De sier at ulik praksis er svært uheldig. Elevers læringsmiljø har vi ansvar for. Vi skal legge gode rammer for byens skoler, slik at elever ikke blir krenket. Opplevelsen av respekt og likeverd er grunnleggende for et godt læringsmiljø. Vi som skoleeiere bør ikke fraskrive oss dette ansvaret i kveld som rådmannen foreslår i sitt alternativ to.

En trenger ikke å ha doktorgrad i sosialpsykologi for å forstå at det er stor forskjell på aktiv påmelding og aktiv avmelding. Alternativ 1 er det eneste ryddige alternativet som sikrer gode læringsmiljø og forebygger ekskludering og utenforskapsfølelse i skolen. Vi har en elektronisk meldebok. Der kan det opprettes likeverdige tilbud som krever påmelding. Videre diskusjon om aktiv avmelding i stedet for aktiv påmelding er en avsporing.

Så vidt jeg vet er bystyrets representanter fristilt i denne avgjørelsen, kanskje fordi den enkelte representant har et behov for å ta en egen avgjørelse i denne saken. Barn og ungdom er ikke annerledes enn oss. De vil også ta egne avgjørelser. Jeg synes vi skal respektere det. Skolens læringsmiljø, samfunnet og kirka selv er tjent med en ryddig praksis dersom det skal være forkynning i skoletiden. Det er bare en måte å sikre at elevens ønsker blir ivaretatt i denne saken og det er ved å innstille på alternativ 1.”

Innstillingens alternativ 1:
Skoler i Trondheim skal følge de til enhver tid gjeldende retningslinjer og anbefalinger fra Utdanningsdirektoratet dersom det gjennomføres gudstjeneste i skoletida. Det innebærer blant annet aktiv påmelding til slik aktivitet.

Innstillingen ble vedtatt med 36 mot 31 stemmer.

18.55: Pause
Bystyret tar 30 min. pause.

19.30: Spørsmål og interpellasjoner
Nå blir det 1 time med behandling av spørsmål og interpellasjoner.

Komiteinitiativ fra byutviklingskomiteen: Husbåtstrategi for Trondheim. Sendes over til rådmannen.

Spørsmål fra Erling Moe om små/mellomstore konsertscener:
Trondheim er endelig etablert som konsertsted for større konserter. Men samtidig har to av byens viktigste konsertscener vært nødt til å gi opp. Dette rammer en viktig del av rekrutteringsgrunnlaget til nye artister, og gir også byen et fattigere konserttilbud. Ser ordføreren noen muligheter for at kommunen kan bidra til å legge grunnlaget for at små/mellomstore konsertscener kan etableres og overleve?

Interpellasjoner:
1. Svein Otto Nilsen (PP): Vaktapotek på St. Olav? Interpellasjon om hvorfor det ikke er vaktapotek på St. Olav.
2. Svein Otto Nilsen (PP): Tannhelse til eldre og syke. Dette er en interpellasjon som handler om at 2/3 av de som mottar hjemmesykepleie ikke vet at de har krav på gratis tannlege, og hva kommunen gjør for å informere om dette.
3. Sindre Nilsskog (H): Helhetsplan på pause. Interpellanten lurer på hva som skjer med den vedtatte helhetsplanen for Brattøra, særlig hva som skjer med arbeidet med Havnetrappa og ytre molo.
4. Sara Shafighi (Ap): Etablering av panteringer på søppelbøtter i Trondheim kommune.
5. Kjetil Utne (H) og Ismail Muhyadin (H): Minoritetjenters deltagelse i idrett og annen frivillig fritidsaktivitet. Flere undersøkelser viser at minoritetsjenter er klart underrepresenterte innen aktiv idrett enn etnisk norske barn.

20.35: Tredje økonomirapport 2016
Tredje økonomirapport viser et mindreforbruk på over 100 millioner kroner. Rådmannen foreslår å sette av 100 millioner til disposisjonsfond.

21.00: Bloggen avsluttes for i kveld. Følg med på streamingen til Trondheim kommune for de resterende sakene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**