Nyhetsbrev fra bystyregruppa for september

Bystyrerepresentantene
Bystyrerepresentantene. Fra venstre: Jon Gunnes, Trond Åm, Lucie Kathrine Sunde-Eidem og Erling Moe., Foto: Cathrine Dillner Hagen

Her er nyhetsbrevet fra bystyregruppa for september

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Kurs om EU og EØS
8.-9. september deltok Lucie Katrine Sunde-Eidem og Erling Moe på kurs i Brussel for å lære om EU og EØS. De synes det var veldig interessant å lære mer om hvordan Norge deltar i det europeiske samarbeidet

Støtteaksjonen for Luftforsvarets musikkorps
24. september stilte vi opp på støtteaksjonen for Luftforsvarets musikkorps.

Bystyremøte
29. september var det bystyremøte. Fra Venstre møtte Jon Gunnes, Lucie Katrine Sunde-Eidem, Erling Moe og Trond Åm.

Noen av sakene som ble behandlet:
– Vintervasskleiva (Gråkallen vinterpark), søknad om dispensasjon fra rekkefølgekrav
– Vurdering av Sluppen som alternativ plassering av ny storbyhall i Trondheim
– Komiteinitiativ: Tilfeldigheter bør ikke avgjøre for hvor SFO barna får

Gråkallen vinterpark hadde søkt om dispensasjon fra å bygge gang- og sykkelvei fra Ferista til Skistua. Rådmannen hadde innstilt på å ikke gi dispensasjon, noe Venstre støttet. Ap, H, FrP og Pensjonistpartiet ga flertall for å gi dispensasjon.

Trond Åm hadde fremmet et privat forslag om å se på Sluppen som alternativ plassering av ny storbyhall. I forslaget som ble vedtatt ble også Sorgenfri tatt med i utredningen.

Lucie Katrine Sunde-Eidem hadde fått gjennom et komiteinitiativ om rammeplan for SFO. Saken ble sendt til rådmannen som skal se på saken før sommeren 2017.

I media i september

Storhall-debatten:
Trond Åm fortsatte å se på saken om å flytte storhallen til et annet sted enn Øya. Det førte til tre oppslag om saken.
Sak 1: Bruker utdaterte tall og misvisende argumentasjon.
Sak 2: Faglig svakt av rådmannen.
Sak 3: Går inn for flere alternative plasseringer.

Lucie Katrine Sunde-Eidem fikk medieomtale på komiteinitiativet sitt om en rammeplan for SFO i trondheimsskolen.

FriTanke skrev om Lucie Katrine Sunde-Eidems forslag om påmelding til skolegudstjenester som kommer opp til behandling i bystyret i oktober.

Hanne Moe Reitan var intervjuet som ukens folkevalgte i Kommunal Rapport 10. september.

12. september hadde Hanne Moe Reitan og Abid Raja skrevet et leserinnlegg i Adresseavisen med tittelen ”Tilfeldigheter bør ikke avgjøre hvor god SFO barna våre får”.

Trond Åm var med i Adresseavisens podcast ”OmAdressert” 23. september. Der snakket han om byutviklingssaker som Nidarø og campus-planen, om folkelig engasjement i byutviklingsspørsmål, og hvordan samarbeidet mellom politikere og administrasjonen i Trondheim fungerer. Og om den nært forestående åpningen av Litteraturhuset i Trondheim.

Trond Åm kjemper videre for miljøgate i Innherredsveien, og fremmet sak til bystyret. Saken kan leses her.

Ønsker du å ta opp saker?
Ønsker du at våre politikere skal ta opp saker eller stille spørsmål til formannskapet eller bystyret? Ta kontakt med den enkelte representant eller kontakt vår politiske rådgiver. Kontaktinformasjon står på forsiden til Trondheim Venstre på www.venstre.no/trondheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**