Venstres alternative statsbudsjett

I dag har Venstres stortingsgruppe lagt frem alternativ statsbudsjett. Her viser vi hvordan et grønt skifte skal gjennomføres, ved å skattlegge det vi vil ha mindre av, og samtidig gi lettelse i personbeskatning og bedriftsbeskatning.

For Haugesund kommune sin del , vil statsbudsjettet bety at vi ville fått 12,5 millioner mer i rammetilskudd. Noe som gir mer midler til å styrke skolebudsjettet, mer til velferd og at vi kan iverksette tiltak som gir økt sysselsetting.

Vi har fått gjennomslag for 3 millioner til MET-senter på Karmøy, og samme sum til omstillingsprosjektet Idelab. Dette er et omstillingsprosjekt rettet mot arbeidsledige og næringsliv i Nord-Rogaland. Her skal vi legge til rette for at personer med høy kompetanse sammen kan utvikle nye forretningsideer.

Ved å sette av mer midler til lønnstilskudd til arbeidsgivere som ansetter personer med rett til arbeidsavklaringspenger, vil en også sikre at flere får jobbe.

Av andre tiltak som jeg ønsker å trekke frem er midler til flere lærere/økt lærertetthet, videreutdanning av lærere og skoleledere. I statsbudsjettet for 2015 fikk Venstre gjennomslag for å innføre gratis kjernetid i barnehager for lavinntektsfamilier ( 4- og 5-åringer) og 3 åringer i 2016. Dette førte til at 25 000 lavinntektsfamilier har fått betydelig lavere barnehagekostnader Nå foreslås det å heve inntektsgrensen til 500 000 slik at den blir lik inntektsgrensen for rett til differensiert oppholdsbetaling, og innføre en tilsvarende modell for SFO. Dette er viktige tiltak for å bekjempe fattigdom .

Venstres alternativ budsjett er et godt budsjett i forhold til å løse våre klimautfordringer, sikre at kommunene kan prioritere skole og velferd, og å bekjempe barnefattigdom; sier Venstres gruppeleder i Haugesund, May Britt Vihovde

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**