Et godt budsjett for Trondheims innbyggere

Ved forhandlingsbordet.
Ved forhandlingsbordet. Jon Gunnes og Lucie Katrine Sunde-Eidem forhandlet, og Marthe Strickert var sekretær for forhandlingene., Foto: Ottar Michelsen

Da har sentrum-venstrepartiene ferdigforhandlet et forslag til budsjett og økonomiplan for perioden 2017-2020. Ut fra de prioriteringene som bystyregruppa gjorde i forkant er vi rimelig fornøyd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Det satses på bedre grunnbemanning i eldreomsorgen, skolehelsetjenesten styrkes og tidlig innsats i skolen skal videreføres. I tillegg går klima- og miljøhensyn igjen gjennom hele budsjettforslaget. Trondheim skal fortsette å ta sin del av ansvaret for at Parisavtalen skal nås. Rådmannen hadde foreslått å utsette ombygging av Torvet, men den har vi nå forslag om å starte med allerede neste år.

Blant våre viktigste saker i budsjettforhandlingene er styrket skolehelsetjeneste, økt lærertetthet, etter- og videreutdanning av lærere og flere plasser i kulturskolen.

I tillegg har vi jobbet for bedre pedagogtetthet i SFO og barnehageplass for ettåringene. Der står det noen føringer i budsjettet. I tillegg har vi jobbet for et bedre bo- og aktivitetstilbud for utviklingshemmede, meråpne bibliotek i bydelene og universelle badeplasser. Alt dette står det noe om i budsjettet.

Hele budsjettforslaget kan leses her. Der ligger også budsjettforslagene til de andre partiene. Budsjettmøtet i bystyret er den 15. desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**