Ørin nord – et «glemt» industriområde i 20 år!

Bjørn S. Hojem og Brita Kleven Thorsvik, Foto: D. Thorsvik

Rådmannen skriver i budsjett og økonomiplan for 2017 – 2020 at industriarealet på Ørin Nord må gis prioritet i neste fireårsperiode. I tråd med dette fremmet Sp, FrP, MDG, SV og Venstre følgende forslag:

«Kommunestyret slutter seg til rådmannens forslag om at arbeidet med klargjøring av nytt industriareal på Ørin Nord, må gis prioritet i planperioden. Kommunen bør også bidra til at det blir en bedre utnytting av det arealet som i dag brukes til næringsformål, samt bidra til bedre tilgang til området for syklister

Det er vanskelig å forstå at Ap, H og KrF stemte imot vårt forslag, da saken nylig ble diskutert i formannskapet. Pr i dag vet ingen hva istandsetting av området koster og hvordan det kan finansieres. En utredning vil gi svar på det og legges deretter fram i en egen sak til kommunestyret.

En forklaring på uviljen fra Ap, Høyre og KrF kan være at de ikke vil vite fakta om mulighetene for utvikling av Ørin Nord, fordi en utredning vil kunne vise at Ørin Nord kan dekke behovet for industrietablering for mange år framover – og at Fætta i stedet kan utvikles som landbruksområde med nye boliger og et attraktivt aktivitets- og nærområde for innbyggerne.

Hvorfor er det så viktig å bruke Fætta til industri? Fættabyggen har laget fyldige uttalelser til Sentrumsplanen. Venstre mener at vi skal ta deres innspill på alvor og se på de mulighetene dette området vil kunne gi i en strategi for å øke bolyst og legge til rette for flere barnefamilier.

Bjørn Stian Hojem, leder Verdal Venstre

Brita Kleven Thorsvik, kommunestyrerepresentant Venstre