Eierskapet til ressursene i havet må inn i grunnloven

Faksimile: (NOU) 2014: 16

Uttalelse fra Vestvågøy Venstre

Sjømatnæringen er allerede en av de viktigste verdiskaperne i Norge utenom olje. Skal sjømatnæringen fortsette å være det også i fremtiden, må dagens politikk sikre god forvaltning og trygt eierskap til norske ressurser i havet. Mange tar det kanskje som en selvfølge at det norske folk eier ressursene som lever langs vår langstrakte kystlinje. Men dette har aldri vært en selvfølge, selv om eierskapet til norske fiskeressurser er nedfelt i norsk lov. Kampen om tilgangen til denne allmenningen har rast lenger enn historikere kan berette om. Slaget om Trollfjorden under Lofotfisket beskrevet av Johan Bojer i Den siste Viking er en episk beretning om kampen for å slippe inn på fiskeriallmenningen.

Stadige endringer av dagens kvotesystem for høsting av konvensjonell fisk er også i ferd med å hule ut regelen om at en fiskekvote bare er en midlertidig rettighet til å høste ressursrente fra havet og ikke en evigvarende eiendel. Stadig kjøp og salg av kvoter og pantsettelse av disse rettigheter i bank setter nå sterkt press på det norske folks eierskap til sine egne ressurser. Den såkalte “Volstad-dommen” som nylig gikk hele veien til Høyesterett før den ble endelig avgjort, viser med all mulig tydelighet at dette slaget ennå ikke er endelig vunnet. Sterke krefter vil utfordre det norske folks eierskap til disse enorme ressursene. Som politikere må vi opptre klokt og fremsynt i møte med slike krefter.

Dagens regjering jobber også for en liberalisering av fiskeripolitikken som igjen prøver grensene for eierskap til norske fiske-ressurser. Forslag om å flytte kvoter til industri eller trålselskaper, og forslag om å gjøre fiskekvoter evigvarende truer med å uthule prinsippene som den folke-eide allmennings-modellen er bygget på. Dette må vi ta på alvor.

Venstre bør gjøre det klart at prinsippet om at fisk og annen sjømat som finnes i havet innenfor norsk økonomisk sone er det norske folks eiendom. Kampen om dette står trolig nå. Venstre kan innkassere svært mange allierte i kampen om denne viktige symbolsaken – alt fra andre små-partier, til fisker-organisasjoner og bekymret befolkning langs hele kysten.

Vestvågøy Venstre ber Nordland Venstre stille seg bak kravet om at eierskapet til ressursene i havet innenfor norsk økonomisk sone tilhører det norske folk og at dette må stadfestes ved at det tas inn i grunnloven.

Rolf G. Zimmermann
Fiskeri- og siviløkonom