Nå begynner vi

Ida Gudding Johnsen er Nordland Venstres stortingskandidat. Hun er den som skal lytte til oss og bære vår stemme inn i stortinget.

Under er denskriftlige versjonen av talen til Ida fra Venstres landsmøte. Og her kan du se den live fra Venstres landsmøte i helgen

Jeg digger Venstre, for vi har allerede tatt grep. Det er Ola Elvestuen som har introdusert Vidar Helgesen til det ekte havmonsteret: plasten. Det er vi som har sørget for at vi har en tiltaksplan mot mikroplast. Det er vi som har fikset vrakpantordninger for båter, og tatt initiativ til ordningen fishing for litter.

Her i Møre og Romsdal vet jeg at det er mange ivrige strandryddere. Det er det også i Nordland, på Agder, og ellers der land møter vann i Norge.

De frivillige, ungene, elevene, lag og foreninger, de gjør en fantastisk jobb. Og tilskuddene til strandrydding, de er det Venstre som har kjempet inn i statsbudsjett etter statsbudsjett etter statsbudsjett.

Men vi må gjøre enda mere. Vi må trappe opp støtten til både strandrydding, søppelfisking og ikke minst forskning. Marin forsøpling kan ikke bekjempes på dugnad alene, vi må også sette marin renovasjon i system.

Enda viktigere enn å rydde, er det faktisk å forebygge. I nord stammer for eksempel HALVPARTEN av marint avfall fra fiskerinæringen. Det skal vi klare å fikse! Vi ser at stadig flere land gjør drastiske grep for å redusere plastavfall, og det syns jeg er bra.

Vi må ikke være redde for å ta grep også her hjemme for å løfte frem fornybare alternativer. Og jeg er sikker på at Venstre kan sørge for at alternativer til plast blir både billigere og enklere å velge for butikker, fabrikker og forbrukere når vi kommer til makta.

Så når vi får hval oppi fjærsteinan med magen full av plast, da er jeg glad for at jeg er med i Venstre. For vi har politikk som tar tak i disse grunnleggende utfordringene som truer vårt livsgrunnlag.

Vi tør å gjøre de grepene som må til for å ta vare på naturen. Vi tør å si ja til at sårbare havområda skal vernes mot oljeboring. For vi vet at vi har et ansvar for de som kommer etter oss.

Og derfor er Venstre på lag med framtida.

Ida Gudding Johnsen

Stortingskandidat for Nordland