Lysefjorden

Styremøte, generalforsamling og eiermøte i Lysefjorden Utvikling i dag. Vi var på Lysefjordsenteret.

Det er Rogaland Fylkeskommune, kommunene Stavanger, Forsand, Stavanger, Strand, Hjelmeland, Suldal og Sirdal samt Ryfylke IKS, Reisemål Ryfylke, Ryfylke Friluftsråd og Stavanger Turistforening som står som eiere.

Vi venter 800 000 gjester gjennom sommeren. De fleste gående til Preikestolen og cruisegjester på fjorden. I Flørli regnes ca 40 000 gjester. Rundt fjorden er det mye arbeid som skjer enten det er stien til Preikestolen, utvidelse av parkeringsanlegget på Øygardstøl, nytt vannverk i Flørli eller nytt overnattingstilbud på Sognesand mm.

Satsningen “Lysefjorden Rundt” er prosjekt med opplevelsesturisme i et næringsperspektiv. Her skjer det mye og flott arbeid som kommer til å bære frukter i årene fremover. Turistforeningen utvider stadig hyttetilbud, med åpningen av Skåpet som den siste hytten så langt. De har spenstige planer om ny hytte på Kjerragplatået.

Jeg har vært med i Lysefjorden Utvikling og Stiftelsen Preikestolen gjennom noen perioder. Det har vært særdeles meningsfylt og spennende. Denne perioden har Erik Hammer vært varamedlem og møtt flere ganger. Gjennom statsbudsjettet sikret Venstre penger til beredskapstiltak til Preikestolen og Kjerrag.

Jeg må også nevne Willy Steinskog som gjennom sitt selskap arrangerer Lysefjorden Inn, Lysefjorden Rundt, Flørlitrappene Opp og Lysefjorden Marathon.

Lysefjorden ligger i Forsand kommune og fra 2020 i Sandnes kommune. Men Lysefjorden har alle kommunene i Sør- og midt Rogaland et eierforhold til og ansvar for. Derfor er Lysefjorden Utvikling en flott måte å organisere arbeidet på! Stavanger kommune er grunneier i Flørli og har et spesielt ansvar for investeringer.

Per A. Thorbjørnsen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**