Haugesund kommune har nedbetalt tidligere års underskudd

Varaordfører May Britt Vihovde er veldig glad for at Haugesund kommune vil være ute av Robek-listen, når Bystyret i kveld vedtar regnskap for 2016. Venstre gikk til valg på at vi økonomisk balanse var jobb nr. 1. Det har vi fått til ved at første mål er gjennomført, nemlig å betale tilbake opparbeidet driftsunderskudd. Uten fantastisk innsats av alle kommunalt ansatte, som har strukket seg langt for å få driften i balanse, og som nok innimellom synes de ikke får levere så gode tjenester som de kunne ønske på grunn av manglende ressurser, så hadde vi ikke klart dette. Vi har også vært heldig ved at staten har kompensert sviktende skatteinntekter fullt ut, og at vi har fått med statlige tilskudd enn budsjettert. Men å komme ut av Robek-listen betyr ikke at Haugesund kommune ikke har økonomiske utfordringer, sier Vihovde videre. Den 01.02.2018 åpner vi rehabilitert Vardafjell sykehjem. Vi skal finne driftsmidler til dette i budsjett 2018, og videre i økonomiplanperioden. Venstre har selvsagt sin liste over hva vi vil prioritere utover dette, og det er ingen grunn til å legge skjul på at mer midler til skolene vil være på topp på den listen.

Men i dag, skal vi feire at vi har klart å betale ned underskudd. Og hva feirer bystyret med da – jo kake , Farris/Eplemost og kaffe. De ansatte skal nok også få sin feiring til høsten – har Rådmannen lovet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**