Stor takk til ansatte i private barnehager!

Trine Skei Grande besøker Thor Olsen barnehage
- Barnehagen er en viktig arena for inkludering, språkopplæring og språkstimulering. Derfor er ordningen viktig, sier Venstres stortingsrepresentant Tina Shagufta Munir Kornmo., Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Debatten om private barnehager den siste tiden har skapt stor usikkerhet og ubehag for de som jobber i private barnehager. Likeså alle de som har barn i private barnehager, og de er det mange av i Trondheim! Trondheim Venstre ønsker å anerkjenne de som jobber i private barnehager for den viktige jobben de gjør for byen vår. Vi ønsker at dere skal fortsett med den gode jobben dere gjør, og dere skal vite at vi verdsetter det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Å være prinsipielt mot private barnehager er ikke naturlig for Venstre. Det er barnas beste som er den viktigste rettesnoren, og politikken bør også formes deretter. Det er ikke noe som tilsier at private barnehager i Trondheim er dårligere enn kommunale. Tvert imot er det en styrke for byen vår å ha et slikt mangfoldig og variert tilbud.

Alle barnehager har etableringsfrihet i Norge, så lenge de fyller vilkårene. Og slik bør det fortsette å være. Vilkårene er at barnehagene skal drive i tråd med regelverket. Barnehageloven har klare bestemmelser som ivaretar barna, blant annet barnehagelovens § 14a, som sier at det offentlige tilskuddet og foreldrebetalinga skal komme barna til gode.

Og er det slik at kommunen som barnehagemyndighet har et behov for å kontrollere at reglene blir overholdt, så er det anledning til det i dag, vi trenger ingen nye bestemmelser med forbud mot private barnehager.

Barnehageloven har et virkemiddel kommunen kan benytte, nemlig det å føre tilsyn. Både med barnehagens innhold og om pengene blir brukt på riktig måte. Det kan avdekke uforsvarlige eller ulovlige forhold dersom det er det vi frykter kan være konsekvensen av private barnehager. Vi oppfordrer i så fall de prinsipielle motstandere av private barnehager å benytte denne muligheten.

Venstre ønsker å gi barna i kommunen et mangfoldig og variert tilbud, og aller viktigst; et godt tilbud.

Så fortsett med den gode jobben dere gjør i private barnehager, det setter vi stor pris på!

Lucie Katrine Sunde-Eidem og Hanne Moe Reitan,

Trondheim Venstre.