Endelig båt til Vibrandsøy

Foto: Sauda Venstre

Vibrandsøy får fast båtforbindelse fra 1. januar 2019 når rederiet Norled overtar Røværruten. Det bekrefter Kolumbus i en pressemelding 23. juni. Båten fra Indre kai i Haugesund til Røvær og Feøy vil da anløpe Vibrandsøy ved behov.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Jeg er svært glad for at vi nå endelig får på plass en fast båtforbindelse til Vibrandsøy, sier Venstres fylkespolitiker Svein Abrahamsen. Det vil gi folk flest mulighet for å ta øya i bruk til friluftsliv, lek og rekreasjon. Vi gikk til valg på båt til Vibrandsøy da det er helt avgjørende for videre utvikling av øya.

Svein Abrahamsen, fylkestingsmedlem for Rogaland Venstre

Jeg er også glad for at Haugesund i 2019 blir det første stedet i Norge med hybride hurtigbåter i ordinær rutetrafikk, sier Abrahamsen. Venstre ønsker å fase ut fossilt drivstoff i ferjer og hurtigbåter. De nye hurtigbåtene i Røværruten vil bruke både strøm og diesel som drivstoff. Det vil gi en betydelig reduksjon i klimagassutslippene, da dagens rutebåter kun bruker diesel.

Haugesund kommune kjøpte store deler av Vibrandsøy fra Knutsen-boet for 15 millioner kroner i 2009. Staten ved Miljøverndepartementet gikk inn med halvparten av kjøpesummen for å bidra til å ivareta friluftslivet, naturverdiene og det historiske kystkulturmiljøet på øya. Rogaland fylkeskommune har bidratt ved å ta på seg å sikre og restaurere Bergesenhuset, distriktets største sjøhus fra 1840-tallet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**