Venstre styrker naturvernet

Aina Dahl, Foto: Dag F. Nordsveen

– Vi må stoppe ødeleggelsene av naturen som faktisk er grunnlaget for vår eksistens, vår mattrygghet, velstand og opplevelser, skriver fylkestingsrepresentant Aina Dahl.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Venstre har de siste fire årene sørget for en betydelig styrking av naturvernet i Norge og Vestfold. For å sikre det biologiske mangfoldet er det nødvendig å verne en større del av natur og skog. Venstre vil verne 10 prosent av alle naturtyper i Norge. En stemme på Venstre er derfor en stemme for et enda sterkere vern av norsk natur.

For å bevare mangfoldet av planter, insekter og dyr må vi også verne leveområdene deres. Flesteparten av de truede artene i Norge bor i skogen. Dessverre har vi gjennom mange årtier hogd ned de rike blandingsskogene våre og erstattet disse med ensartede tette granskoger, også her i Vestfold der blandingsskogen har særlig gode vilkår.

Venstre har i denne stortingsperioden fått gjennomslag for en betydelig styrking av skogvernet, også her i Vestfold. I desember 2015 ble fire ganske store skogområder i Vestfold vernet, blant annet Ryggsåsen i Re og Granslia i Hof. Vern av skog er et effektivt tiltak for å ta vare på sårbare og truede arter i Vestfold. Vestfold Venstre vil derfor ta initiativ til vern av nye skogområder i Vestfold, gjerne gjennom frivillige avtaler med grunneiere som ser verdien av å bevare det biologiske mangfoldet. Vernede områder gir også økt verdi for forskning, friluftsliv og turisme.

Stortinget har satt som mål at andelen vernet skog i Norge skal utgjøre 10 prosent. I lavlandet på Østlandet er dessverre en svært liten andel av skogen vernet, i Vestfold bare 1,4 prosent – nasjonalt 2,9 prosent. Norge er en nasjon med store skoger og betydelige naturverdier. Vi kan ikke være bekjent av å være blant de dårligste land i Europa innenfor vern av skog.

Venstre vil i kommende periode fremme flere forslag som vil styrke det klassiske naturvernet. Vi vil foreslå etablering av flere nasjonalparker for å ivareta naturmangfoldet og et representativt utvalg av norsk natur.

Venstre vil også ferdigstille et økologisk grunnkart for Norge innen 2025, slik at vi får bedre kunnskap om naturen og det rike artsmangfoldet. Venstre er et parti som tydelig erkjenner og forstår at naturen er livsgrunnlaget vårt. De siste 40 årene har menneskers inngripen i naturen halvert verdens bestander av dyr, planter og insekter. Vi må stoppe ødeleggelsene av naturen som faktisk er grunnlaget for vår eksistens, vår mattrygghet, velstand og opplevelser. En stemme på Venstre er en stemme for naturen!

Aina Dahl, fylkestingsrepresentant Vestfold Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**