Framtida i fokus i Bodø

Foto: Ann-Christin Kippersund Willumsen

Store deler av valgkampen hittil har bestått av budskap om hvordan man vil gjøre om, snu tilbake, og reversere. Denne helga sto framtida i fokus på i hvert fall ett sted, i Bodø.

Nordland Venstre avhold i helga valgkamp-start i Bodø, og her stod fremtiden i fokus.

Venstre velger, som ett progressivt og sosial-liberalt parti, å se mot fremtiden. Hvordan kan vi løse de kommende utfordringene? Hvordan kan vi rigge samfunnet til å håndtere de kommende utfordringene vi vet om, og de vi enda ikke vet hva kommer til å være?

Mange bruker energi på å se mot gårdagens løsninger, dette i ett samfunn og en verden i konstant, ustoppelig, utvikling.

Venstre vet at man må utvikle, endre, og bevege seg fremover hvis man vil henge med, hvis man vil være forberedt og ikke ende opp med å kaste folk under fremskrittets hjul.

Vi ser store endringer rundt oss i verden. Ekstremismen, ultra-nasjonalismen, og isolasjonismen brer rundt seg i verden. Vi har i løpet av bare det siste året sett fremveksten av Le-Pen og Front National i Frankrike, en Brexit kampanje bygget på beviselige løgner og fremmedfrykt, og ikke minst valget av reality-stjernen Donald Trump til president i USA.

Dette er hendelser og bevegelser som er grunnet i frykt, frykt for fremtida og frykt for utvikling; felles for dem alle er hvor skadelige de er for både verden og folket i disse landene.

Vi ser òg lyspunkt: valget av Macron og En Marche i Frankrike, hvordan Canadas Justin Trudeau mer og mer stepper inn for å dempe skadene påført av deres nabo i sør.

Dette er ikke en tradisjonell høyre-venstre kamp, men en kamp mellom fremtidens progressivisme og gårdagens konservatisme.

Historien har vist gang på gang hvordan det alltid ender opp. Fremskrittet vinner til slutt. Spørsmålet er hvor stor skade motstanderne kan påføre før de taper. Folk fortjener ikke å lide fordi fortiden nekter å gi slipp.
Derfor er Venstre «På lag med framtida!»

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**