Læreren er skolens viktigste ressurs

Foto: Simen I. Vangen

I Venstre er vi opptatte av læreren som skolens viktigste ressurs. Forskning viser at lærerens fagkompetanse, lederegenskaper og evne til relasjonsbygging er den mest avgjørende faktoren for elevenes læringsutbytte og trivsel. I Venstre vil vi beholde de som jobber i skolen, men kvalifisere de som ikke tilfredsstiller Opplæringslovas krav til ansettelse. Det er et kinderegg av gull! Ukvalifiserte får gunstige tilbud om videreutdanning, kvalifiserte får mer lønn og bedre fagmiljø, og elevene får kvalifiserte lærere. Det siste bør være det definitivt viktigste uansett hvilket parti man heier på.

En av norsk skoles største utfordringer er lærermangel. Dette bøtes på med ukvalifisert arbeidskraft, altså folk uten lærerutdanning eller PPU (praktisk-pedagogisk påbygging på annen høyere utdanning). I følge Grunnskolens informasjonssystem gjelder dette ca. 10.000 personer i grunnskolen; i videregående skole jobber ca. 3.500 uten å innfri kravene. Denne delen av de ansatte i skolen er ei sammensatt gruppe. Noen har svært høy fagutdannelse, men mangler PPU. Mange har års erfaring og realkompetanse fra læreryrket. Noen kommer rett fra videregående skole og er likevel både assistenter og vikarer. Noen jobber heltid og noen deltid, så det er i realiteten ikke snakk om 13.500 personer som underviser på heltid, men det er en realitet at norsk skole hadde stoppet opp uten den kjempejobben mange av disse gjør med og for elevene hver dag.

I Opplæringslova § 10-1 blir det stilt krav til kompetanse ved ansettelse i undervisningsstilling i skolen, og kravet er ”relevant faglig og pedagogisk kompetanse”. Disse 13.500 personene tilfredsstiller altså ikke kravet i lova, og kan dermed heller ikke ansettes i ordinær undervisningsstilling.

Venstre la i august fram en pakke der et av tiltakene var at alle elever skal ha krav på en kvalifisert lærer i undervisninga i alle fag. Et annet av våre krav er at spesialundervisning skal utføres av fagfolk. Dette er lite kontroversielt blant fagfolk, og det er et av Utdanningsforbundets krav. Den faktiske situasjonen er at halvparten av spesialundervisninga i dag blir utført av ufaglærte assistenter.

Venstre har de siste årene gjort mye for å kvalifisere de 13.500. Blant annet har vi presset gjennom et kvalifiseringsstipend for personer uten pedagogisk kompetanse, som nå får tilbud om PPU, PPU-Y (yrkesfag) eller yrkesfaglærerutdanning (3-årig bachelor). I 2015 var det 850 personer som benyttet seg av dette; 2016-tallene kommer i statsbudsjettet til høsten. Det er mye ledig kapasitet, og departementet har ikke klart å bruke opp alle pengene vi bevilget til dette.

I valgkampdebatter har jeg ofte hørt folk i andre parti si at «de vil i hvert fall ikke avskilte lærere». Det er ikke så lett å få has på hva enkelte av partiene helt konkret vil gjøre for å få på plass de mange flere lærerne alle er enige om at skolen trenger. Det som forundrer meg aller mest er likevel å måtte forsvare, som om det er et helt urimelig krav, at elevene våre skal ha kvalifiserte lærere i alle fag.

Vi må ha flere tanker i hodet samtidig og være ambisiøse på vegne av norsk skole. Det vi vet er at vi har en alvorlig lærermangel og at lærerens fagkompetanse og lederegenskaper er den mest avgjørende faktoren for elevenes læringsutbytte og trivsel. Det er naturligvis ingen som tar til orde for å «avskilte» 13.500 lærere når det er behov for flere, men kvalifisering av disse 13.500 vil nettopp bidra til å redusere lærermangelen. Disse personene kan ikke ansettes etter lova, med mindre de for eksempel tar den videreutdanninga vi legger til rette for.

I Venstre har vi satt oss et hårete mål om at dette løftet for norsk skole skal gjennomføres på fire år. Det krever at vi øker satsinga på kvalifiseringsstipend – men også at vi faktisk stiller krav om at folk må kvalifisere seg. Dette krever videre at vi rekrutterer flere til lærerutdanning. Venstres grep for det er ei bedre lærerutdanning som vil føre til bedre lønnsutvikling. Vi vil også ettergi deler av studielånet ettersom utdanninga har blitt et år lenger (også Venstres gjennomslag helt og fullt). Det hører med til historien at det er over 30.000 personer med lærerutdanning som i dag arbeider andre steder enn i skolen. Vi må få disse til å søke seg tilbake til skolen, og det har vi flere andre virkemiddel for, for eksempel satsing på karriereveier.

Vi i Venstre vil også øke statens del av kostnadene til videreutdanning slik at læreren får full arbeidstidskompensasjon, og at staten skal bidra til mer lønn for lærere som tar videreutdanning. Dette er med andre ord en gullpakke for både elever og lærere. Og dette er bare noe av Venstres skolepolitikk! Jeg kunne ha skrevet side opp og side ned om språksatsing, mentorordning for nyutdanna lærere, IKT-løft, osv, osv.

Anja Johansen, 2. kandidat for Nordland Venstre og kjempeglad for å ha verdens beste jobb (jepp, er lærer)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**