En tøffing på tinget

Jon Gunnes
Jon Gunnes, stortingsrepresentant for Sør-Trøndelag., Foto: Ole Kirknes

Jon Gunnes er Sør-Trøndelag Venstre 1. kandidat til stortingsvalget. For Jon var det barnehagespørsmål som førte han inn i politikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Sør-Trøndelag Venstre har ikke hatt en stortingsrepresentant siden 1981, så nå er det på tide at Venstre igjen kommer på Stortinget fra Sør-Trøndelag.

Om Jon
Jon er 60 år og bor på Bakklandet i Trondheim sammen med sin kone. Han har tre barn og ett barnebarn. I dag er han kommunalråd og sitter i formannskapet i Trondheim bystyre. Han er utdannet ingeniør, og i arbeidslivet har det vært vannkraften og energi- og databransjen som har vært hans levebrød i 28 år.

Engasjert i idrett
At Jon er en engasjert mann vet alle som kjenner han. Engasjementet i nærmiljøet er stort. Jon er tidligere leder av et av landets største idrettslag, Byåsen IL. I dag stiller han ofte opp som speaker både på fotballkamper og i langrenn.

Barnehagespørsmålet fikk Jon politisk aktiv
Det var barnehagespørsmål som førte til innmelding i Venstre og politisk engasjement for Jon. Jon var engasjert i interesseorganisasjonen «Foreldre for barnehager» og forsto snart at hvis man skal få gjennomslag for ideer, så må man være på den politiske arena. Dette resulterte i at den første friluftsbarnehagen i Norge ble etablert i Trondheim i 1991, og etter det ble Jon politisk aktiv.

Hvorfor Venstre?
Jon meldte seg inn i Venstre fordi det bare er Venstre som har en sann liberal politikk, er godt forankret i sentrum og som har et brennende engasjement for enkeltmennesket.

Dette er Jons viktigste saker:

✔ Flytog til Værnes – storsatsing på jernbane
✔ Styrking av all kollektivtransport
✔ Gratis barnehage for familier med lav inntekt
✔ Gratis SFO til alle
✔ Høyere lønn for lærerne