Hver stemme teller

Jeg har hørt mange si: "Det nytter ikke å stemme" eller "en stemme fra eller til har ingenting å si". Til det er det en beskjed å gi: Hver stemme teller.

I følge Poll of polls oppsummering den 5. september 2017 så ligger Venstre 711 stemmer over sperregrensen. På dårlige målinger kan Venstre ligge kun 500 stemmer under sperregrensen.
Tenk hvilken forskjell det hadde blitt i politikken hvis alle som pleier å la være å stemme faktisk leverer en stemmeseddel.

Alle ideer starter hos et enkeltmennesket
Å stemme er en rett du har fått fordi noen andre har kjempet for det. Et menneskes engasjement kan utgjøre en forskjell. Din stemme er med på å avgjøre hvordan samfunnet skal være og hvilke virkemidler vi skal bruke for å få det til.

Du utgjør en forskjell
Politikk handler om initiativ. Det er enkeltmennesker som endrer verden. Noen stemmer høres oftere enn andres og kan ha mye større betydning for kommunens politikk enn antall representanter skulle tilsi.

Et godt samfunn
Tror du fremtiden for samfunnet blir den samme uansett hva du stemmer på? Forskjellige partier har ulike sett med verdier. Noen partier er særinteressepartier. Som for eksempel Senterpartiet, som i kjernen er et interesseparti for landbruket. De fleste partiene ønsker å skape et godt samfunn, men har ulik oppfatning av hvordan dette gode samfunnet ser ut. Om du ikke vet hva du skal mene i alle enkeltsakene til partiene, så er en god måte å finne ut av dette på å se på grunnverdiene til partiene og stemme på det som oppleves mest riktig for deg.

Godt valg
Hva du stemmer ved dette valget vil bli avgjørende for hvem som skal styre Norge de neste 4 årene. Husk at det viktigste er at du bruker stemmeretten din. Om ti av ti stemmeberettigede faktisk avgir sin stemme, blir resultatet en ærlig og oppriktig felles vurdering av hvilken styring vårt samfunn skal ha. Da får vi demokrati på sitt beste. Jeg ønsker deg et riktig godt valg.

Bruk stemmeretten din.

Kilde: http://www.pollofpolls.no/?cmd=Partier&parti=V

Ann-Christin Kippersund Willumsen, nestleder.

Klikk her for flere nyheter

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**