Sigdal og Eggedal Venstre fortsetter kampen mot eiendomsskatten: Presenterte alternativt budsjett torsdag

Venstre i Sigdal fortsetter kampen mot eiendomsskatten og presenterte alternativt budsjett uten eiendomsskatt fra 2019 i formannskapet torsdag 30. november 2017 . Forslaget lød slik:

Forslag fra Venstre i forbindelse med budsjett for 2018 og økonomiplan med handlingsprogram 2018-2021:

1) Eiendomsskatt for hus og hytter fases ut fra 2019 og inntekt på 16 millioner kroner tas ut.

2) Det settes ikke av midler til infrastrukturfond fra 2019 (1,5 mill. kroner)

3) Det arbeides videre med å følge opp kommunestyrets budsjettvedtak for 2017 (gjennomgang av kommunens drift) med sikte på å oppnå reduksjoner og mer effektiv drift, slik at det legges grunnlag for å fase ut eiendomsskatten. Det vises her til rådmannens kommentarer om gevinster ved digitalisering, kommunestyrevedtak om digitaliseringsstrategi og innføring av LEAN, en metodikk som skal bidra til kontinuerlige forbedringer, fjerne tidstyver og redusere ikke verdiskapende aktivitet til et minimum.

4) På bakgrunn av forventning om effekt av mer digitalisering og LEAN, reduseres driftsutgiftene med 2 mill. kroner allerede i 2018. Justering av rammer tas ved behandling av økonomiplan 2019-2022 i juni 2018.

5) Det legges opp til bruk av disposisjonsfond i 2019, 2020 og 2021, kr. 3 mill. pr. år.

6) Med henvisning til vedtatt digitaliseringsstrategi, innføring av LEAN og tidligere rapport fra Agenda Kaupang, reduseres driftsutgiftene med ytterligere 7 millioner kroner fra 2019 og holdes på dette nivået i 2020 og 2021. Pris-og lønnsvekst legges inn.

7) Prosjekter med egne bevilgninger ført i driftsregnskapet reduseres til to (2) million kroner pr. år i 2018-2021 for å styrke disposisjonsfondet.

8) Det settes i gang arbeid som klargjør muligheten for at Museet og andre kulturinstitusjoner kan trekkes ut fra Stiftelsen Buskerudmuseet. Økonomiske konsekvenser utredes. Det tas initiativ overfor Buskerud fylkeskommune for å få i gang en evaluering av organisering og drift av Buskerudmuseet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**