Venstres hovedinnlegg

Venstres gruppeleder og varaordfører Boye Bjerkholt holdt Venstres hovedinnlegg i dagens budsjettdebatt i kommunestyret. Innlegget kan du lese her.

Les omforent budsjettforslag fra V, AP, SV, KRF og SP her.

Ordfører,

Venstre legger i dag fram et budsjettforslag sammen med Arbeiderpartiet, SV, KrF og Senterpartiet. Det er et budsjett som styrker satsingen på lavterskeltilbud, tidlig innsats og målrettede tiltak for å bekjempe fattigdom og utenforskap. I tillegg gjøres det viktige grep innen kultur, idrett og byutvikling. Lillestrøm får endelig et bibliotek, idrettsklubbene får et etterlengtet garderobeløft, og skolene åpnes for mer aktivitet på kveldstid. Det er et godt budsjett for framtida, og et budsjett som gir oss et godt utgangspunkt fram mot den nye storkommunen fra 2020.

Ordfører,

I det omforente budsjettforslaget videreføres også tidligere satsinger innenfor språkopplæring i skolen, styrking av hjemmebasert omsorg, og viktige lavterskeltiltak innenfor helse, skole, idrett, kultur og frivillighet.

Dette forsterkes ytterligere med en tydelig satsing på dem som trenger det mest. Vi får endelig på plass en utekontakt – et oppsøkende team som skal fange opp ungdom som trenger hjelp og som det ordinære hjelpeapparatet ikke fanger opp. Samtidig styrkes barnevernet og innenfor skolehelsetjenesten opprettes det en egen skolelege som kan jobbe tett opp mot barn og unge.

Som et målrettet tiltak rettet mot økt sosial inkludering for barn i lavinntektsfamilier, økes også inntektsgrensen for moderasjon på SFO til 374.000 kr. Det gjør at mange familier som ikke har så mye å rutte med sparer 1736 kr hver måned for en full SFO-plass. Vi vet at i lavinntektsfamilier er pris ofte avgjørende for om barn får delta på SFO, og når vi senker prisen for dem som har minst, treffer det kanskje de barna som har aller mest nytte av å gå på SFO. På bare to har har inntektsgrensen økt med nesten 100.000 kr. Det er et treffsikkert tiltak som betyr mye for dem det gjelder, og det gjør at vi som samfunn lykkes bedre med å lage reelle fellesskapsarenaer der det er plass til alle.

Ordfører,

Skedsmo skal være Østlandets beste bosted for alle som er opptatt av kultur. Det er en ambisiøs målsetting, men det er en målsetting som vi akter å oppfylle. For det er virkelig en spennende tid for alle som er opptatt av kultur de neste årene.

På Skedsmokorset skal det bygges kulturlåve på Huseby, som blir et kjempeløft for den nordre delen av kommunen. Og i Lillestrøm har vi allerede landets beste kulturhus, men det skal bli enda bedre når vi nå øker den kulturfaglige støtten og utvikler nabotomtene i Kirkegata hvor det kommer nytt Akershus Kunstsenter, nytt moderne bibliotek og nye lokaler for musikk- og kulturskolen.

Enhver by trenger et bibliotek, og den trenger et bibliotek som ligger sentralt der folk oppholder seg og går forbi. For bibliotek er ikke lenger bare et sted man går for å låne bøker. Det er et sted man går for å møte andre, for å dele kunnskap og for å ta del i aktivteter. Derfor er det så viktig at biblioteket kommer i kulturkvartalet, som blir et kulturelt fyrtårn for byen, kommunen og regionen. Og innimellom byggene i kulturkvartalet blir det gågate og park og dermed plass til et mangfold av aktiviteter både innendørs og utendørs. I sum utgjør dette en grønn aktivitets- og kulturportal inn til byen og et kjempeløft for Lillestrøm som regionby og som hovedstaden på Romerike.

Men kultursatsingen handler ikke bare om de store prosjektene. Det handler også om å legge til rette for at flere kan aktivt delta, på hver sin måte, i kulturlivet. Derfor oppretter vi 100 nye elevplasser i musikk- og kulturskolen, vi åpner for at skoler og kommunale anlegg kan benyttes mer aktivt på kveldstid, og vi setter i gang en prosess for å gjøre bibliotekene døgnåpne.

Ordfører,

Skedsmo er en kommune i sterk vekst. Det skal vi fortsette å være. Derfor må vi ruste oss for den veksten som kommer. I Sophie Radichs vei i Lillestrøm skal vi nå bygge en ny ungdomsskole med sju paralleller, og til neste år kommer en ny skolebruksplan som vil se på behov og løsninger for årene som kommer. I det omforente budsjettforslaget legger vi også inn midler for å starte prosessen med å etablere en ny skole i Skjærva-området, mellom Strømmen og Lillestrøm. Men vi må også sikre at de skolene vi allerede har, er i god bygningsmessig stand. Gjennom flere år har vi rehabilitert flere skoler, men fortsatt står Sten-Tærud og Åsenhagen igjen med store behov. For inneværende år har vi satt av penger til akutt vedlikehold, men nå setter vi av penger til forprosjektering på Sten-Tærud og Åsenhagen slik at det arbeidet kan komme i gang så fort som mulig når skolebruksplanen kommer. Det betyr ikke at vi er i mål, ordfører, men vi er på vei.

Ordfører,

I 2018 får Skedsmo også endelig på plass et sommerskoletilbud igjen. Sommerferien er for mange en utfordring fordi den går over flere uker enn de fleste foreldre har mulighet til å ta ut ferie. Det finnes flere tilbud om aktiviteter, men mange av disse er kostbare og de retter seg mot spesielle interessegrupper. Neste sommer vil Skedsmo ha et frivillig sommerskoletilbud som er gratis og åpent for alle i 5.-7. klasse. Det handler også om å lage fellesskapsarenaer der det er plass til alle.

Ordfører,

En av tingene som mange i kommunen er stolte av, er sykkelsatsingen og den anerkjennelsen vi får hvert andre år når Lillestrøm gang på gang kåres til Norges beste sykkelby. Men vi skal ikke hvile på lauvbærene. Vi skal bli enda bedre, og i budsjettet øker vi enda en gang satsingen på sykkel. Når det er raskt, trygt og enkelt å bruke sykkelen, er det bra for folkehelse, bra for miljøet, og bra for trivselen.

I budsjettet har vi også lagt inn midler til å fullføre innfasingen av nullutslippsbiler i den kommunale bilparken. I 2011 satt vi et djervt mål om en utslippsfri kommunal bilpark i 2020. Nå er 2020 ikke lenger langt unna, og vi er på vei til å nå målet. Det er en satsing som monner og som står som eksempel til etterfølgelse for andre kommuner. Skedsmo er klimafyrtårnet som viser vei.

Ordfører,

Det er et solid og omfattende budsjett som legges fram her i dag. Det viderefører viktige satsinger som er igangsatt de siste årene, og styrker innsatsen på viktige områder. Det er et stramt budsjett, men det har tydelige prioriteringer.

Venstre er med på det omforente budsjettforslaget og de omforente verbalforslagene fra posisjonen. I tillegg har Venstre egne verbalforslag og verbalforslag sammen med andre partier. Disse er omdelt og fremmes nå, og så vil vi komme tilbake til disse senere i debatten.

Takk så langt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**