Venstres verbalforslag

I tillegg til et alternativt tallbudsjett for Lillestrøm kommune, fremmet Venstre i dagens budsjettbehandling 22 verbalforslag.

1. Rådmannen bes utarbeide en dyrevelferdsplan for Lillestrøm kommune, der både ville og tamme dyrs interesser inngår. Planen skal særlig omhandle kommunens samarbeid med Mattilsynet og samarbeidet med ideelle/frivillige organisasjoner knyttet til dyrevelferd. Saken legges frem i løpet av 2020.

2. Rådmannen bes utarbeide forslag til ny lokalisering av Voksenopplæringa på egnet sted i nærheten av kollektivknutepunkt innenfor området Strømmen/Lillestrøm by. Saken legges frem i løpet av 2020.

3. Rådmannen bes utarbeide forslag til retningslinjer for en søknadsbasert tilskuddsordning for frivillige organisasjoner som arbeider innenfor helse-, omsorgs- og sosialfeltet. Saken legges frem i løpet av første halvår 2020.

4. Rådmannen bes utarbeide forslag til retningslinjer for en søknadsbasert tilskuddsordning for frivillige organisasjoner som arbeider innenfor naturvern, dyrevelferd og miljø. Saken legges frem i løpet av første halvår 2020.

5. Rådmannen bes legge frem en sak om innfasing av nullutslipp i den kommunale maskinparken for store varebiler, lastebiler, traktorer, traktorgressklippere og andre tilsvarende maskiner som er i kommunalt eie eller leie. Saken legges frem i løpet av første halvår 2020.

6. Rådmannen bes legge frem en strategi for grønne innkjøp. Strategien skal vise hvordan kommunen som innkjøper kan bidra til grønn innovasjon og hvordan kommunen gjennom bruk av sin innkjøpsmakt kan bidra til å redusere karbonavtrykket i hele produksjonskjeden. Saken legges frem i løpet av første halvår 2020.

7. Rådmannen bes utrede etablering av et ravinefond og utarbeide forslag til retningslinjer for bruk av fondet. Saken legges frem i løpet av første halvår 2020.

8. Rådmannen bes legge frem en sak om fordeling av midlene som gis i særskilt tilskudd til skolekorps. Saken legges frem i løpet av første halvår 2020.

9. Rådmannen bes legge frem en sak der det foretas en helhetlig gjennomgang av økonomiske tilskudd og avtaler mellom kommunen og de ulike idrettslagene. Saken skal omfatte direkte støtteordninger, tilskudd til subsidiert/gratis treningstid, kommunale lånegarantier, leieavtaler og eventuelt andre overføringer fra kommunen, fordelt på hvert enkelt idrettslag. Der hvor det er nødvendig, bes rådmannen foreslå tiltak for å sikre likebehandling mellom idrettslagene. Saken legges frem i løpet av første halvår 2020.

10. Lillestrøm kommune søker om å bli pilotkommune for den statlige fritidskortordningen. En eventuell utprøving av fritidskort i Lillestrøm kommune ses i sammenheng med eksisterende satsing på aktivitetskort.

11. Rådmannen bes legge frem en sak om et forsøksprosjekt for morsmålsundervisning i arabisk på ettermiddag/kveld. Forsøksprosjektet skal fungere som et alternativ til den arabiskopplæringen som finnes på koranskoler, og skal kartlegge interessen for et slikt alternativt tilbud i kommunal regi. Rådmannen bes legge frem en sak om hvordan dette kan gjennomføres innen sommeren 2020, med sikte på oppstart høst 2020.

12. Rådmannen bes legge frem en sak om hvordan klimafondet kan brukes strategisk for å bidra til reduserte klimagassutslipp fra privatpersoner og bedrifter i Lillestrøm kommune, herunder vurdere ulike støtteordninger. Saken legges frem i løpet av første halvår 2020.

13. Rådmannen bes utrede sammenhengende gang- og sykkelveinett fra Sørumsand til Fetsund. Saken skal belyse valg av trasé og skissere kostnader ved tiltaket. Utredningen skal også synliggjøre hvordan dette kan bidra til trygg skolevei og legge til rette for endrede transportvaner. Saken legges frem i løpet av 2020.

14. Ravineplan for Skedsmo ferdigstilles og legges til grunn for utarbeidelse av en verneplan for raviner i hele Lillestrøm kommune. Rådmannen bes legge frem en sak som skisserer fremdrift innen april 2020.

15. Med bakgrunn i det store rehabiliteringsbehovet som er skissert for Tærud Fjellhall, bes rådmannen utrede muligheten for å etablere en ny hall i idrettsparken på Fribergjordet, eventuelt et annet sted på Skedsmokorset. Saken skal vise mulig lokasjon, skissere fremdriftplan og vurdere kostnader ved å bygge en hall med én baneflate og kostnader ved å bygge en hall med to baneflater. I saken skal etablering av ny hall vurderes opp mot full rehablitering av Tærud Fjellhall. Konsekvensene av å ikke gjøre større tiltak ved Tærud Fjellhall skal også belyses. Saken legges frem i løpet av første halvår 2020.

16. Lillestrøm kommune tar initiativ i ROAF og NRA for å utrede bygging av et biogassanlegg for matavfall samlokalisert med biogassanlegg for slam.

17. Rådmannen bes innføre et kommunalt opplegg for klimabudsjett og klimaregnskap der alle kommunens virksomheter rapporter årlig på sitt CO2-fotavtrykk og hvilke tiltak som planlegges for å redusere det.

18. Rådmannen bes utrede etablering av fontenehus i Lillestrøm kommune, herunder vurdere søknad om statlig støtte til tiltaket. Sak legges frem i løpet av første halvår 2020.

19. Rådmannen bes utrede muligheten for å etablere en støtteordning for løsninger som bidrar til å redusere vekt og volum på avfall som leveres fra husstander til renovasjon. Slike løsninger kan f.eks. være tørrkompostering av organisk avfall og komprimering av restavfall. Hensikten er å bidra til redusert transportbehov og kostnader knyttet til renovasjon. Sak legges frem i løpet av første halvår 2020.

20. Rådmannen bes utarbeide en internasjonal strategi for Lillestrøm kommune. Sak legges frem i løpet av første halvår 2020.

21. Rådmannen bes utrede etablering av en bildelingsordning knyttet til den kommunale bilparken. Hensikten med en slik bildelingsordning er å bidra til en mer effektiv utnyttelse av den kommunale bilparken når kommunen selv ikke har behov for bilene, og bidra til å redusere innbyggernes behov for å eie egen bil. Sak med forslag til hvordan en slik ordning kan organiseres legges frem i løpet av første halvår 2020.

22. Rådmannen utrede muligheten for å stille til rådighet egnet lokale for etablering av hjelpesenter for dyr. Sak legges frem i løpet av første halvår 2020.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**