LIVEBLOGG: Bystyrets møte 01.02.2018

Bystyrerepresentantene
Bystyrerepresentantene. Fra venstre: Jon Gunnes, Trond Åm, Lucie Kathrine Sunde-Eidem og Erling Moe., Foto: Cathrine Dillner Hagen

Møtet begynner kl. 17.00.

Saksliste og saksdokumenter ligger her.

17.05: Opprop
Fra Venstre møter Erling Moe, Lucie Katrine Sunde-Eidem, Trond Åm og Jon Gunnes.
Ordfører går gjennom forfall.
Sak 193/17 Eierstrategi Trondheim kino AS utsettes.

17.18: Regnskapsrevisjon – Dokumentasjon og godtgjørelse for fosterhjem, besøkshjem og tilsynsførere
Trondheim kommunerevisjon har som en del av regnskapsrevisjonen i 2017 undersøkt oppdragstakermapper, økonomiske godtgjørelser og utgiftsrefusjoner til fosterhjem, besøkshjem og tilsynsførere for fosterhjem i Trondheim kommune. Revisjonens har oppdaget at det fremdeles mangler politiattester, taushetserklæringer og fosterhjems- og oppdragsavtaler i flere av mappene. Det er imidlertid en positiv utvikling sett ut fra tidligere revisjoner.

Bystyret mener det er uheldig at det fortsatt mangler dokumentasjon, og mener rådmannen må sørge for at avtale og lovpålagt taushetserklæring og politiattest blir innhentet og oppbevart i alle saksmapper i tråd med kommunens rutiner på området. Bystyret tar for øvrig revisjonens funn til orientering, og er tilfreds med at rådmannen tar rapporten til etterretning og vil iverksette ytterligere tiltak for å forbedre rutiner og resultat i forvaltningen.

17.23: Strategi for barnevernet i Trondheim kommune 2018 – 2021
Kommunereformen har ført til at kommunen får utvidet kommunalt ansvar for blant annet fosterhjem. I hovedsak handler dette om sterkere tiltak og innsats for barnets familie.

Lucie Katrine Sunde-Eidem sier til bystyret at hun imøteser denne strategien med de endringsforslagene som er vedtatt i oppvekstkomiteen. Nærmiljøtiltak som er familie- og nettverksbasert, der barnet, foreldrene, familien og nettverket får hjelp samtidig ønskes kjært velkommen. En slik helhetlig tilnærming har støtte i forskning, og praksisen har et blikk for helheten rundt barnet.

Sunde-Eidem presiserer at ønsket om å tilrettelegge for at flere barn skal vokse opp sammen med sine foreldre, gå på sin hjemskole og være en del av sitt nærmiljø, ikke skal gå på bekostning av hva som er forsvarlig og ivaretagende for barnets beste.

Sunde-Eidem viser til at forskning viser at barn blir skadet av å leve under omsorgssvikt. Forskning viser også at barn som flytter lider, spesielt de som flyttes til institusjoner. Hasteflytting er ikke bra. For å unngå gjentatt flytting fra fosterhjem må vi sørge for at de får tett og god oppfølging slik at de ikke gir opp oppdraget når det butter i mot.

Selv om det nå foreligger en ny strategi tror Sunde-Eidem aldri Barne- og familietjenesten har ønsket å plassere barn som en lettvint løsning. Hun sier at hun tror de aller fleste i barne- og familietjenesten skulle ønske at man slapp å plassere barn i fosterhjem. Det er dramatisk for barn, foreldre og øvrig familie. Det er kostbart og tidkrevende. Noen barn kan ikke bo hjemme. Det finnes ingen gode nok tiltak for å unngå det. Det er rom og aksept for at barn flyttes – det vil alltid være behov for å flytte barn. Dessverre.

Sunde-Eidem framsnakker de ansatte i barnevernet i Trondheim kommune. Hun sier at de ansatte gjør en viktig jobb og ofte er det både tunge og krevende saker. Det er viktig at vi tar oss tid til å se bak tallene. At vi ser all den gode jobben som gjøres. At noen heier på dem, og løfter dem opp og frem. En styrket involvering av de ansatte i BFT er en suksessfaktor for å lykkes med videre omorganiseringer og nye arbeidsprosesser.

Bystyret vedtar blant annet følgende innen ny barnevernstrategi i kommunen:
Det skal legges til rette for barnets medvirkning. Det er et ønske om å tilrettelegge for at flere barn skal vokse opp sammen med foreldrene sine, gå på hjemskolen og være en del av sitt nærmiljø så lenge dette er forsvarlig og til barnets beste. Hasteflyttinger og gjentatte flyttinger skal i største mulig grad unngås. Søsken skal som hovedregel plasseres sammen. Ansatte i barnevernet skal følges opp strukturert med tiltak knyttet til både kompetanseløft og veiledning.

17.42: Handlingsplan for oppfølging av Innovasjons- og gründerstrategien og revidert Strategisk næringsplan for Trondheimregionen
Dette er en felles handlingsplan. Den er delt i to: 1. Tiltak for oppfølging av gründerstrategien. 2. Resten av næringsarbeidet.

Jon Gunnes sier at kommunen bør ha store mål, spesielt på gründerskap. Han sier at vi er ganske dårlige i internasjonal sammenheng, også europeisk. Han viser til at Sverige og Estland er mye flinkere enn oss. Estland er et av de flinkeste landene til å skape nye bedrifter og gi støtte til gründerskap og innovasjon. Gunnes sier at i Jeløya-plattformen er gründerskap et viktig punkt. Det skal være gode vilkår for gründere og oppstartsselskaper. Blant annet må vi ha gode sosiale ordninger for de som driver alene eller i små bedrifter, men det er fremdeles ikke godt nok. Gunnes synes det er bra at vi diskuterer dette flere ganger i året for å løfte det opp som et positivt element. Hele samfunnet er opptatt av dette. Det kan skape mange flere arbeidsplasser. Gunnes har et stort håp om at vi får til noe positivt ut av gründerskap og innovasjon.

18.05: Parkeringspolitikk
Bystyret har tidligere vedtatt saker om parkeringspolitikk. Denne saken handler om en parkeringspolitikk for hele kommunen der målet er å redusere biltrafikken i hele kommunen, ikke bare i sentrum. Saken handler om parkeringsregulering, og ikke parkeringsavgift. Det kan være boligsoneparkering, tidsregulering, tilgjengelighet og andre tiltak.

Saken diskuteres heftig. Noen tror dette handler om å innføre parkeringsavgift og er bekymret for at vi nå skal ta betaling over alt. Saken handler imidlertid om regulering som f.eks. boligsoneparkering. Rådmannen foreslår blant at det innføres parkeringsregulering i tilknytning til alle kommunale bygg og eiendommer. Det kan være skoler og barnehager. I dag har flere skoler og barnehager allerede parkeringsregulering. Rådmannen skal se videre på dette med parkeringsregulering i tilknytning til idrettsanlegg og utfartsparkering. Det siste skal i så fall komme som egen sak til bystyret. Det siste har media omtalt flere ganger.

Trond Åm tar ordet i saken på vegne av Venstre og sier følgende: Nå er ikke saken her egentlig så kontroversiell som det har sett ut. Det handler om en kommunikasjonsbrist der både bystyret og rådmannen får ta gjensidig kritikk på det. Heldigvis fikk vi en god redegjørelse fra rådmannen om at dette ikke handler om parkeringsavgift. Rådmannen har vært tydelig på at dette har vært et virkemiddel for å se på parkering i hele kommunen og hvilke reguleringsmuligheter vi har.

19.05: Pause
Bystyret tar pause i 30 minutter.

19.42: Spørsmål og interpellasjoner
Nå behandles spørsmål og interpellasjoner innsendt av representantene. Spørsmål først.

Først et spørsmål fra Svein Otto Nilsen (PP) om behandling av innbyggerinitiativ. Neste spørsmål fra samme representant er om kommunen har tenkt å ta i bruk læremiddelet iMAL. Neste spørsmål er også fra Nilsen. Det er om nettverk etter soning.

Første interpellasjon er fra Sissel Trønsdal (Ap) om å starte et prosjekt på en av frivilligsentralene hvor mennesker med utviklingshemming kan bruke sine ressurser til beste for nærmiljøet og seg selv.

Neste interpellasjon er fra Julie Indstad Hole (Ap) om et forbud mot barneekteskap. Hun ber bystyret sende en uttalelse til Stortinget hvor det bes om en lovendring.

Lucie Katrine Sunde-Eidem tar ordet i interpellasjonen om barneekteskap. Hun sier: Barn skal ikke gifte seg. Alle land må innføre 18-årsgrense for ekteskap. Også Norge. Heldigvis har vi et barne- og likestillingsdepartement som har fulgt med på denne interpellasjonen som har blitt sendt inn til bystyret. De er allerede godt i gang med et forslag om å stramme inn og klargjøre regelverket om godkjenning av utenlandske ekteskap. Vi i Venstre vil rose representanten Holes forslag, og vil selvfølgelig støtte forslaget.

Neste interpellasjon er fra Geirmund Lykke (Krf) om menneskehandel. Han foreslår at rådmannen skal legge fram for formannskapet en statusrapport for kommunens arbeid med menneskehandel. En vurdering av behovet for å lage en ajourført handlingsplan med tiltak mot menneskehandel skal inngå i saken.

20.37: Tilbake til ordinær saksliste

20.37: Plan for selskapskontroll
Dette gjelder TRV-gruppen AS, Trøndelag brann- og redningstjeneste IKS, Trondheim Spektrum AS og Trondheim havn IKS.

20.39: Verbale forslag
Dette er forslag i forbindelse med budsjettforhandlingen i desember.

Det er 62 forslag med eventuelle alternative forslag som skal behandles, så dette tar litt tid. Bystyret er over halvveis nå. Vi er også inn i den siste timen med oppsatt møtetid.

21.10: Bygningssak, Salg av av Peder Myhres vei 10, Ranheim barnehage
Her foreslår rådmannen å selge Peder Myhres vei 10, der Ranheim barnehage holder til, til Ranheim Utvikling AS. De ønsker å bygge ut området, og det kan også bety at det kommer ny barnehage i området.

21.15: Salg av heliumballonger på kommunal grunn
Dette er en sak som har kommet tilbake etter at en bystyrerepresentant stilte spørsmål i bystyret i april i fjor om hvordan ordfører stiller seg til å nekte salg av heliumballonger på kommunal grunn. Rådmannen har nå kommet tilbake med sak. Rådmannen foreslår å ikke forby heliumballonger, men foreslår nye vilkår om at de skal selges med vekt eller inneha fortynnet helium. I tillegg skal heliumballonger som ikke blir solgt destrueres på en forsvarlig måte. MDG foreslår forbud på offentlig grunn. De fikk ikke flertall for dette.

21.25: Klostergata, oppgradering

21.26: Fossumdalen avløpsfelt, separering av avløpsnett

21.27: Sjetne flerbrukshall
To saker. Kommunal garanti for låneopptak, og avtaler mellom Trondheim kommune og Sjetne idrettslag.

21.29: Innbyggerinitiativ – Nyjordsveien i Bratsberg
Dette er et innbyggerinitiativ fra innbyggere langs Nyjordsveien. De krever at “politikerne sørger for at det blir igangsatt mulig utbedring, og videre asfaltering i nær framtid.”

21.41: Detaljreguleringssaker
Kattemskogen