Hvorfor strør man ikke heller med sand enn med småstein?

Foto: Kristin Tufte Haga, Nordre Aker budstikke

Byrådet har bestemt seg for å redusere bruken av salt på gangveiene. Det er bra, veisalt er en stor belastning på miljøet, men redusert saltbruk har fått merkbare konsekvenser for alle som ferdes til fots.

Den viktigste egenskapen ved salt er at det smelter snø og is og sørger for bare veier. Konsekvensen av redusert saltbruk er derfor islagte fortau. Kommunen har brukt store summer på å strø med småstein, men en kraftig økning av benbrudd den siste måneden tyder på at det ikke har vært tilstrekkelig. Min erfaring er at småstein gir dårlig feste og blåser av etter kort tid.

Spørsmålet er: Hvorfor bytter man ikke ut småstein med sand? Noen steder har innbyggerne selv strødd med sand og det gir langt bedre feste enn småstein, antakelig fordi steinene i sand er så små at de presses ned i ujevnhetene i isen og skaper mer friksjon. Sanden må riktignok fjernes når vinteren er over, men det bør det være mulig å finne gode løsninger på.

Når byrådet reduserer bruken av veisalt, må de sørge for en god erstatning. Slik det har vært så langt i vinter, med såpeglatte fortau, kan vi ikke ha det.

Ingeborg Briseid Kraft

Leder i Nordre Aker Venstre

Innlegget var også på trykk i Nordre Aker budstikke 11.2.2018.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**