May Valle stiller spørsmål til fylkesråden om økonomi og samferdsel

Foto: NFK

May Valle har sendt inn to interpellasjoner og to spørsmål til fylkesrådet i forbindelse med fylkestingsmøtet i februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

1. Nordland fylkeskommune og inntektssystemet.

Det har siden det nye inntektssystemet ble vedtatt innført i 2015, blitt hevdet at endringene vil medfører et nedtrekk årlig på 284 millioner fra 2020, Innfasingen skulle skje over 5 år. Jeg har sammenlignet de økonomiske rammene for de tre nordligste fylkene.

Dersom vi slår sammen Finnmark og Troms fylke, vil disse to fylkene utgjøre dobbelt så mye areal som Nordland, men ha omtrent like mange innbyggere. I “grønt hefte”, ser jeg at Nordland får ca 300 millioner mer i rammeoverføring enn de to nevnte fylkeskommunene til sammen. Tar en hensyn til at de to nordligste fylkene har et ekstra Nord-Norge-tilskudd, er merkompensasjonen for Nordland på om lag 350 millioner.

Samferdsel og utdanning er de viktigste områdene fylkeskommunen har ansvaret for. Av budsjettene for 2017, ser vi at Nordland bevilger noe mindre enn det Finnmark og Troms bevilger til sammen, til disse to sektorene.

Nordland har landets lengste kystlinje med stort behov for interne så vel som eksterne transportløsninger. Dersom man ser på behovet for fylkeskommunale samferdsel/transportløsninger i de tre nordligste fylkene, vil det være naturlig at Nordland fylkeskommune med sine store utfordringer, brukte mer for å løse utfordringene enn Troms og Finnmark. Derfor er det påfallende at så ikke er tilfellet.

Jeg ønsker en nærmere debatt om hva som er årsaken til forskjellene som synes å være til stede.

Fylkesrådet har gjentatte ganger forklart nedskjæringer med endringer i inntektssystemet som ble iverksatt av den første regjeringen Solberg. Min begrunnelse for å reise interpellasjonen ligger også i det forhold at de partiene som utgjør det parlamentariske grunnlaget i Nordland, har flertall på Stortinget. Ut fra det fylkesrådet tidligere har hevdet, er det nå sannsynligvis blitt et politisk flertall i Stortinget for å endre inntektssystemet til Nordlands fordel.

Mitt spørsmål i dag blir derfor om det grunnlag for å rette en henvendelse til Stortinget for å rette opp svakheter i inntektssystemet.

””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””

2. Interpellasjon:

NASJONAL TRANSSPORTSTANDARD

Nordland er et kystfylke med bosetting og næringsliv langs hele kysten. Vi er nå inne i ei tid da nødvendig samferdselstilbud bygges ned. Det er helt avgjørende for å opprettholde konkurransekraft og bosetting at det utvikles gode transportløsninger. Særlig gjelder dette for de sjø/kystrelaterte næringer der vi konkurrerer med andre kystfylker. Vi opplever at ferger og båter går på kryss og tvers og til alle tider av døgnet i andre fylker så som Møre og Romsdal, Rogaland og Hordaland. Dette gir forskjeller i betingelser for bosetting og næringsliv som ikke er akseptable. I Møreforskning sin rapport ble det foreslått å gjennomgå transportstandarden i kystfylkene, for på det grunnlag å utvikle en minste transportstandard som fylkene fikk kostnadsdekning for.

Forslag til vedtak:

Fylkestinget anmoder regjeringen til å gjennomgå transportstandardene for kystfylkene, og i tråd med anbefalingene fra Møreforskning, utarbeide en minste transportstandard for kystfylkene.

””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’

1. Spørsmål til fylkesråd for samferdsel:

Nedleggelse av hurtigbåtanløpet på Husvær.

Nedleggelse a hurtigbåtanløpet på Husvær har fått store følger for de som bor på stedet. Dagligvarehandelen er bl.a. avhengig av å få brakt varene fram til Husvær. Nordland fylkeskommune har tidligere sett verdien av, og støttet opp om nærbutikken i utkant-Norge. Med nedlegging av Husvær som båtanløp, må varene hentes i Brasøy. Dette medfører både praktiske og økonomiske utfordringer for driveren av butikken.

Fylkesrådet har anført som grunn for å legge ned anløpet, behov for å spare lønn til ekspeditør. I den forbindelse ble det gitt lovnad om alternativ tilførselstransport med bil fra Brasøy. Nå viser det seg at alternativ skyss er beregnet å kost 2,1 millioner årlig, mens lønn til ekspeditør utgjør 300 000 kr.

Er fylkesrådet villig til å reversere nedleggelsen?

May Valle (Gruppeleder)

””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’

1. Spørsmål til fylkesråd for økonomi: Bindal som del av Nordland.

I fylkeskommunens budsjett/økonomiplan er medtatt utgifter som referer seg til tjenester i Bindal. Hvordan er det med inntektene: Er rammeoverføringene som utløses av Bindal tatt med i Nordland eller i Trøndelag fylkes budsjett?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**