Nei til tredje rullebane på Gardemoen

Gardermoen, Foto: AF Consult

Fylkesleder Magdalena Lindtvedt har svart opp en lederartikkel i Østlands-Posten. Artikkelen i lokalavisa for Larvik-distriktet inneholder argumenter for en tredje rullebane på Gardermoen. Vestfold Venstre deler ikke dette synet. Dette er også i samsvar med en nylig vedtatt politisk uttalelse fra Venstres landsstyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Lederartikkelen i Østlands-Posten 16. april argumenterer for en tredje rullebane på Gardermoen. Dette synet deler ikke Venstre.

Vestfold Venstre støtter regjeringens mål om å redusere klimagassutslippene fra flytrafikken. En ny rullebane på Gardermoen vil øke både flytrafikken og klimautslippene kraftig. Også hensynet til jordvern, miljø og støy tilsier at vi ikke bør bygge en tredje rullebane på Gardermoen. En ny tredje rullebane på Gardermoen vil øke problemene knyttet til støy for tettstedene i nærheten av flyplassen, noe som har store menneskelige og økonomiske konsekvenser. Venstre vil legge stor vekt på dette og følge nøye opp de nye støykartene som kommer i 2018.

Flyrutene mellom Gardermoen og Trondheim, Stavanger og Bergen er blant de mest trafikkerte i Europa. Mange av disse korte flyreisene kan tas med jernbane om vi får et bedre tilbud med kortere reisetid. Det samme gjelder strekningene mot Stockholm og København. Vi skal få på plass de strekningsvise utredningene for jernbanen i Norge som Venstre forhandlet inn i Nasjonal transportplan, og som gir grunnlaget for realisering av høyfartsbane mellom de store byene i Sør-Norge og mot Stockholm og København. InterCity-utbyggingen er en meget god start, og vi kan og må gjøre mer.

Flytrafikken i Norge er en viktig del av landets infrastruktur. Den store mengden av spredte flyplasser binder landet sammen og er av stor betydning for å opprettholde spredt bebyggelse, gode lokalsamfunn og næringsutvikling. Men det er ikke ene og alene flytrafikken som bidrar til klimagassutslipp. Det gjør også transporten til og fra flyplassen. Venstre ønsker å prioritere de mindre flyplassene som Torp og eventuelt også Rygge for å på den måten å kunne bidra til kortere reisevei for reisende på sørlige Østlandet.

Venstre ser gjerne at vi fortsetter å utvikle Gardermoen som knutepunkt for fly, tog og buss parallelt med at vi styrker kollektivtilbudet både for flypassasjerer på vei til og fra Gardermoen og at vi alltid utnytter eksisterende rullebaner før det bygges nye.

Å foreslå å bygge en tredje rullebane på Gardermoen – et prosjekt som nesten har bare negative miljøkonsekvenser – går Venstre imot. Det er Torp – og eventuelt også Rygge – som bør være Gardermoens tredje rullebane! Flyplassene og rullebanene ligger der allerede.

Magdalena Lindtvedt
Leder Vestfold Venstre