Plastpiratene rengjør Hønefoss

Knut-Erik Iversen og Kjell Graskopf er klare for dugnad. Foto: Annette Ruste Henriksen

Lørdag 28 april klokka 12:00 inviterer Plastpiratene til felles dugnad for å rengjøre Hønefoss. Ringerike Venstre tar utfordringen og stiller opp. Styret stiller sterkt representert, og vi håper mange andre også vil komme og være med på dugnaden. Vi møtes på Søndre Torg. Der deler vi oss inn i grupper og får tildelt hver våre områder vi skal rydde. Vi ber om at alle tar med seg en sekk og et par hansker.

Plastpiratene er en miljøvernorganisasjon som arrangerer ryddedugnader rundt hele Norge. De starter turneen sin i Hønefoss, før de drar i retning sør, og skal reise på en rundtur rundt hele landet. Når noen tar et slikt initiativ stiller selvfølgelig Ringerike Venstre opp. Vi håper vi kan gi dem en god start på reisen.

Knut-Erik Iversen, en av ildsjelene som har startet organisasjonen, sier han er veldig opptatt av hvor mye plastavfall som finnes ute i naturen og i gatene. Han kan fortelle mye om hvordan havene flommer over av plast, og om hvordan de finner fisker med plastflasker i buken. Han synes det er fælt å se folk kast sneiper og annet søppel i gatene og ut av bilvinduene. Plast i naturen brytes veldig sakte ned. Mye av det blir til mikroplast, som spises av plankton. Plankton blir spist av fisk, som blir spist av oss og andre dyr. Dermed blir plast ute i naturen en del av økosystemet.

Med ryddeaksjonene som skal arrangeres rundt i Norge, ønsker han og Plastpiratene å sette fokus på dette. Noen gode tiltak han mener kan gjøre en forskjell er å slutte med plastposer i butikkene, og å gå over fra engangsting til flergangsting, for eksempel når det gjelder kaffekopper. Han mener også at det er viktig å jobbe med holdninger, spesielt med ungdom og de yngre. De som tidlig lærer gode holdninger til avfallshåndtering tar dette ofte med seg videre i livet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**