Når det beste blir det godes fiende

Frognerhjemmet trues med nedleggelse

Frognerhjemmet er et av byens mest populære sykehjem og et av flere bevis på at innhold, service og miljø kan gi toppscore i brukerundersøkelser selv om den tekniske standarden er mangelfull. Her blir man behandlet personlig og med respekt hver eneste dag. Beboere og ansatte trives i hverandres selskap og det er skapt et unikt godt miljø. Dette vil verken beboere, pårørende eller lokalbefolkning miste. Et innbyggerinitiativ sørger derfor nå for at saken kommer på bystyrets bord.

Det er imidlertid konsekvensene av en strategisk behovsplan vedtatt av bystyre om endrede standardkrav for sykehjem som er grunnen til at Frognerhjemmet må stenge dørene 31.12.18. I denne situasjonen er det de ideelle drifterne av langtidssykehjem som er spesielt utsatt. Her tilfredsstiller ikke 50% av plassene de nye kravene. Frognerhjemmet har 53 langtidsplasser og 14 dagplasser. Mange av pasientene har en form for demens og har ikke skjønt at de snart skal tvangsflyttes, andre forstår og er urolige for hva som venter. Det beste har blitt det godes fiende!

Frogner Venstre oppfordrer nå byrådet til å følge opp den delen av strategisk boligplan sier at det også skal gjennomføres en mulighetsstudie med tanke på fremtidig bruk av de sykehjemmene som ikke tilfredsstiller dagens krav.

Vi kan ikke se at byrådet har sørget for dette før konkurranse om nye kontrakter ble utlyst. Byrådet har bare forutsatt at de som ikke oppfyller kravene skal nedlegges.

Frogner Venstre ber nå byrådet utføre en slik mulighetsstudie for de plassene som ikke tilfredsstilte kravene på tidspunktet for utlysning. I tiden for mulighetsstudier må byrådet inngå nye midlertidige kontrakter for alle sykehjem der kravene til standard ikke var oppfylt sier leder i Frogner Venstre Tore Walaker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**