Bystyret åpner for å merke retusjert reklame i Stavanger

Annamaria Gutierrez (V) i Stavanger bystyre 28. mai 2018, Foto: Stavanger Venstre

Ungdom bombarderes daglig med reklame fra alle kanter. Retusjerte kropper og realistiske kroppsidealer skader både gutter og jenter og fører til mye usikkerhet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

I kveld behandlet bystyret en interpellasjon fra SV hvor det ble foreslått å starte et arbeid med sikte på å innføre merking av retusjert reklame på bymøbler i Stavanger. Forslag ble vedtatt med overveldende flertall (kun Frp stemte imot).

Stavanger Venstre vet at markering av retusjerte kropper på bymøblene ikke vil løse alt, men det er en start som bør følges opp i markedsføringsloven i neste omgang.

Annamaria Gutierrez (V) holdt Venstres innlegg i saken og redegjorde der blant annet for at dette er en sak partiet har jobbet for både lokalt og nasjonalt. Hennes innlegg kan leses i sin helhet under:

Ordfører,

Jeg er så heldig at jeg kan si at jeg er valgt i Norges Venstrekvinnelag sitt styre der vi jobber strategisk politisk om saker som angår kvinner og internt i partiet for å fremme likestilling.

Kroppspress er et reelt problem og ja, reklame med retusjerte kropper bygger opp uekte idealer, som gir kvinner og menn et bilde av virkeligheten som er uoppnåelig. Idealer har man hatt til alle tider, men i dagens digitale alder trenger vi et verktøy for å skille mellom hva som er ekte, og hva som datamanipulert. Her bør helserisiko skulle kunne tilsi et behov for et skjerpet regelverk for denne type markedsføring.

Retusjert reklame speiler et kroppsideal som allerede finnes i samfunnet. Å gi ansvaret for kroppspress alene til retusjert reklame er derfor urimelig. Men når nærmere 70 prosent av jentene oppgir reklame som den største årsaken til kroppspresset (SIFO), bør vi som samfunn gjøre noe med det vi kan gjøre noe med.

Jeg applauderer Norske Kvinners Sanitetsforening som har fremmet kampanjen «Lei av å bli lurt» og kan si at Venstre har støttet initiativet om merking av retusjert reklame lokalt blant annet i Oslo Bystyre.

Men Norges Venstrekvinnelag mener tiden for handling er moden også nasjonalt. I vår politisk uttalelse som vi har fremmet innad i partiet vårt har vi lagt inn følgende: «Norges Venstrekvinnelag ber regjeringen se på muligheten for å endre markedsføringsloven for å få et krav om merking av reklame som endrer kroppsfasongen til mennesker gjennom retusjering.»

Det har vi gjort for vi ser at det er begrenset effekt vi kan gjøre lokalt. Vi har ikke så mange bymøbler som vi råder over i Stavanger, slik som det er i Oslo. Vi trenger tyngre skyts enn så, særlig nå når vi og våre unger bombarderes av reklamer på alle digitale kanaler: fra nettaviser til Instagram og Messenger. Likevel, det er en start.

Takk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**