Sola Arena + Venstre = SANT

Annamaria Gutierrez (V) i bystyret 18. juni 2018, Foto: Per A. Thorbjørnsen

Folkehallene og samarbeidet mellom Stavanger, Sola, Randaberg og Sandnes løfter idretten i lag. Så langt er Sørmarka Arena (skøytehall), Sandneshallen (friidrettshall) og Randaberg Arena (fotballhall) oppført. Nå kommer en sykkelvelodrom i Sola med tilhørende flerbruksflate for turn, friidrett og basketball, som det fjerde regionale idrettsanlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Annamaria Gutierrez redegjorde for Venstre når bystyret behandlet sak 66/18 om kostnadsrammen for den nye velodromen. Her følger hennes innlegg i sin helhet:

Ordfører,

Denne saken er en glad sak. Både for idretten og for regionen som har arbeidet over lengre tid for å få på plass dette flotte anlegget.

Det interkommunale samarbeidet har beriket vår region og vi klarte i lag å løfte idrett med anlegg som kunne ansees som «smal eller kostnadskrevende». Og det har vi gjort i sammen med Sola, Sandnes og Randaberg, og blitt tuftet på det sterke engasjementet fra idretten selv. Vi får skryt av idretten nasjonalt. Vi får skryt av Kulturdepartementet og av andre kommuner for nettopp måten vi har organisert det interkommunale arbeidet på.

Når dette velodromet åpnes i 2020 vil hele sykkel Norge endelig ha mulighet til å holde sine Norgesmesterskap i Norge, og slippe å reise til Polen. Ikke nok med det, men anlegget tilfredsstiller internasjonale krav og vi vil kunne avholde internasjonale og Nordiske mesterskap som samsvarer med Stavanger sine overordnede ønsker om satsing på arrangementsturisme.

Prosessen har kommet langt nå: anbudene er gjennomførte og finansiering skal være på plass. Nei, anlegget blir ikke billig og da er det gledelig å se at på inntektssiden har vi lyktes å hente inn 20 millioner mer enn budsjettert i fjor mars og at vi får mer enn 3000 kvm mer til idretten til å boltre seg i. Så selv om kostnadsrammen har økt, vi fikk løftet friidrett, turn og ballidrett i tillegg til sykkelsporten.

Vi ser fram til grunnsteinnedleggingen og ønsker sykkelsporten all lykke til med å dyrke fram enda en Aleksander Kristoff.

Så synes Venstre at det er lurt å samle selskapsavtalene i ett portfolio, og ha forutsigbare rammer som regulerer samarbeidet mellom kommunene. Det er viktig å for det idrettsfaglige innholdet, for økonomien og for enhver eierkommune.

Takk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**