Venstre-gjennomslag: Gratis busskort og nytt fond til studentene!

Jan Erik Søndeland (V) og Venstre fikk gjennomslag i bystyret for gratis studentkort., Foto: Per A. Thorbjørnsen

I dagens bystyremøte fikk Venstre gjennom en stor seier for studentene i byen. Etter initiativ fra Venstre gikk flertallspartiene og store deler av bystyret idag bl.a. inn for å gi nytilflyttede studenter gratis busskort.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Det var Venstres Jan Erik Søndeland som tidligere i år hadde tatt initiativ til saken i kommunalstyret for finans (KFI), og som sammen med flertallspartiene (H, Frp, V, KrF, Pp), fikk jobbet frem den nye ordningen.

Dette plasserer nå Stavanger på toppen som den rauseste studentbyen i landet. Nytilflyttede studenter får nå gratis busskort i ett år og i tillegg opprettes det et eget disposisjonsfond, som studentene (gjennom studentrådet) kan disponere til formål innen helse, kultur/idrett, eller sosiale tiltak.

Punktene bystyret idag vedtok var følgende:

1. Det etableres en kommunal tilskuddsordning for studenter som melder flytting til Stavanger kommune, som gjelder gratis busskort i 1 år.
  2. Gratis busskort for 1 år tilbys fulltidsstudenter (30 studie-/fagskolepoeng pr semester) som har betalt semesteravgift til Studentsamskipnaden i Stavanger. Flytting må være meldt før 1. oktober.
  3. Ordningen skal gjelde alle studenter som melder flytting, og ikke kun «nye studenter». Opprinnelig bostedskommune kan være innenfor Rogaland.
  4. Busskortet utleveres forskuddsvis etter vist dokumentasjon på meldt flytting og betalt semesteravgift.
  5. 10% av økt tilskudd fratrukket busskort-utgifter settes av til et studentfond som kan tildeles helse, kultur, idrett og sosiale studentformål av Studentrådet i Stavanger.
  6. Det avsettes inntil kr 5 mill. til tilskuddsordningen med en prøvetid på 2 år. Ordningen finansieres av generelt disposisjonsfond. Tiltaket innarbeides i budsjett 2018 og i kommende økonomiplan.
  7. Rådmannen gis fullmakt til å etablere og iverksette ordningen.
  8. Ordningen evalueres etter endt prøvetid.

Kun Sosialistisk Venstreparti (SV) stemte imot forslagene, slik at det var et overveldende flertall i bystyret som støttet saken.

Jan Erik Søndeland holdt Venstres innlegg i saken i bystyret idag. Dette kan du lese i sin helhet her:

Ordfører,

dette er en gladsak som flertallspartiene i KFI har jobbet frem i år.

Her tar vi tak i den prinsipielle utfordringen det er at studenter som kommer for å studere i noen år, ofte glemmer å melde flytting til sin nye vertskommune. Det gjør at vertskommunen går glipp av et årlig og rettmessig innbyggertilskudd fra staten på over 23.000 kr per student, og når studentene er mange, kan dette fort beløpe seg til titalls millioner kroner per år.

Det prinsipielt riktige er at den kommunen studenten bor i, også er den kommunen som får innbyggertilskuddet fra staten. Gjennom det opplegget vi nå innfører har vi tro på at flere studenter i Stavanger vil melde flytting vil kommunen vår, og det vil gi oss økte inntekter til kommunekassen.

Dette er en god sak av mange årsaker:

• Studenter som flytter til Rogaland og Stavanger, kan nå få gratis busskort i ett år.
  • Vi oppretter et studentfond som kan disponeres av studentrådet til f.eks. helse, kultur, idrett og andre sosiale formål. Dette kan altså være snakk om et betydelig beløp! Avhengig av oppslutningen på ordningen kan dette fort ligge i størrelsesorden fra hundretusen og opp til flere millioner kroner til studentene.
  • Universitetet og høyskolene i byen får enda flere gulrøtter de kan bruke til rekrutteringsarbeid mot potensielle studenter fra andre steder i landet.
  • Stavanger kommune får økte inntekter fra staten.
  • Det vil kunne bli flere studenter som reiser kollektivt, noe som selvfølgelig er bra for miljøet.

Alt i alt, en vinn-vinn-vinn-vinn situasjon for kommunen, studentene, høyskolene våre og klima.

Jeg ønsker å rette en takk til studentrådet for deres raske tilbakemelding i denne saken og gode forslag, som vi går inn for i dag!

For de som fortsatt skulle lure på hvilke saker Finansstyret jobber med; Her har vi et godt eksempel på dette. Jeg tror faktisk studentene ville finanspolitikerne en stor tommel opp for denne saken.

Nå blir vi den desidert rauseste studentbyen i landet. Ingen andre er i nærheten! Dette er en stor gavepakke og håndsrekning fra finansstyret og bystyret til studentene ?.

Så vil jeg også legge til: Det å gjøre hverdagen bedre for studentene er midt i hjertet av Venstres skole- og utdanningspolitikk, så i dag er vi veldig fornøyde med gjennomslaget vi får, og vi vil fortsette å fremme god studentpolitikk også i fremtiden.

Helt til slutt, vil jeg takke rådmannen for å ha snudd seg rundt relativt raskt etter en vennlig påminnelse fra finanstyret (KFI) for noen uker tilbake siden. Nå ser det ut til at vi rekker å få på plass ordningen til studiestart i 2018, og det er veldig bra!

Takk ordfører.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**