Vil ha kvinnefotball på Haugesund stadion

Haugesund Venstre

“Jeg er helt uenig i denne diskrimineringen av kvinnefotball.”

Varaordfører May Britt Vihovde vil at Avaldsnes sitt damalag skal spille på Haugesund stadion, og kommer til å be om at dette blir en politisk sak.

Vihovde sier følgende på på facebook:

“Skal virkelig kvinnene ikke få tilgang til vår hovedarena for fotball i regionen? Avaldsnes spiller jo i toppserien, og hva er begrunnelsen: jo at Vard alltid har hatt stadion som sin arena. Og dermed skal de altså ha det, uansett hvilken divisjon de spiller i, til evig tid? Nei, Bystyrets vedtak i 2011 er helt klart. Det sier : En forutsetning for at HK skal betale årlig leie til HKFKH AS er at andre fotballklubber i de øverste divisjonene med behov for tidsriktig fotballstadion skal kunne spille obligatoriske kamper på stadionanlegget, samt kulturarrangementer i kommunal regi. Avaldsnes trenger en tidsriktig fotballstadion, de er helt øverst. Da skal de hadde samme vilkår som herrklubber som spiller øverst”.

Økte inntekter

Haugesund kommune leier stadion for 10 millioner kroner. FKH betaler 4 mill i årlig leie. Da spiller det selvsagt en rolle for økonomien om hvilket lag som skal spille her i tillegg. For kamper i 2. Divisjon herre og 1. Divisjon kvinner settes prisen til 200 000 PR år, og for lavere divisjon 100 000. Toppserien kvinner : 300 000. Idrettskonferansen i forrige uke etterlyste mer midler til klubbene, her har vi en mulighet til å øke potten til idrettslagene. Den har vært kuttet til et minimum i mange år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 5 år siden.**