Enda flere fullfører videregående

Rekordmange fullfører videregående skole. , Foto. iStock

Stadig flere fullfører videregående opplæring. – Gjennomføringstallene er de beste siden målingene startet. Skolene gjør en fantastisk jobb, kombinert med gode politiske tiltak, sier stortingsrepresentant Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 5 år siden.**

Nye tall fra Utdanningsdirektoratet viser at rekordmange fullfører videregående skole.

Det er Utdanningsdirektoratet som i dag har publisert nye tall under området «Gjennomføring» i Skoleporten. Andelen som fullfører og består innen fem år lå relativt stabilt på i underkant av 70 prosent fra 1999-kullet til 2007-kullet. Siden da har gjennomføringen økt årlig. Den ligger på 74,5 prosent for 2012-kullet. Det er det høyeste nivået siden målingene begynte, med en økning på 1,5 prosentpoeng fra året før.

Glad for utviklingen

– Antallet elever som fullfører videregående har økt med fem prosent. Det er en utvikling vi er svært glade for. Over flere år har vi i regjering og på Stortinget jobbet hardt for å få på plass tiltak for å hindre frafall. Dette er viktige satsinger på folk og for samfunnet vårt, fordi unge må få hjelp før de ramler utenfor, sier Melby.

Holde trykket oppe

– Vi er ikke i mål. Vi vet at de som ikke fullfører videregående skole er overrepresentert blant arbeidsledige og uføre. Vi har ambisjoner om at 9 av 10 skal fullføre videregående opplæring, understreker Melby.

Les: Venstres tiltak for å redusere frafall.

– Viktig satsing må fortsette og på flere områder styrkes. Tidlig innsats i grunnskolen og flere lærere er viktig. Samtidig er det viktig å sette inn støttetiltak enda tidligere og raskere. Jeg tenker da spesielt på styrking av skolehelsetjenesten med flere helsesøstre og bedre tilgang på psykologer. I tillegg ser vi behovet for et rådgiverteam med spesialpedagogisk, psykologisk og yrkesveiledningskompetanse i alle norske kommuner, sier Melby.

Graf: Rekordmange fullfører videregående skole.
Graf: Rekordmange fullfører videregående skole. Kilde: Utdanningsdirektoratet, 2018.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 5 år siden.**