– Nordre Aker trenger et utstyrsbibliotek

Foto: Privat

Enkelte bydeler i Oslo har innført en ordning med utlån av utstyr til aktiviteter. Nestleder i Nordre Aker bydelsutvalg, Ingeborg Briseid Kraft (V) mener Nordre Aker bydel også bør få på plass en slik utlånsordning for sports- og friluftsutstyr:

– Helt konkret er det et lokale som er fylt opp med alt fra skøyter og sykler til soveposer og telt. Alle som bor i bydelen kan komme og låne utstyr gratis, forteller Kraft, og fortsetter:

– Utlånsordningen bidrar til at barn og unge kan delta i fritidsaktiviteter uavhengig av sosioøkonomisk status. I tillegg er det et flott miljøtiltak.

Utstyrssentraler som låner ut sports- og fritidsutstyr har eksistert siden tidlig på nitti-tallet, men dette har vært en godt bevart hemmelighet for de fleste. I 2014 ble derfor “BUA” etablert for å styrke og synliggjøre utstyrssentraler. BUA er i dag en paraplyorganisasjon for utstyrsordninger som låner ut aktivitetsutstyr til barn og unge.

Kraft mener en utlånsordning for utstyr vil være nyttig for alle, og ramser opp ulike bruksområder:

– Utstyrsbiblioteket kan for eksempel brukes av skoleklasser som skal ha aktivitetsdag der to av elevene mangler ski, eller av familier som skal på fjelltur og plutselig oppdager at slalåmskoene fra i fjor har blitt for små. Det kan også brukes av de som har lyst til å teste en aktivitet før de bestemmer seg for om de vil investere i dyrt utstyr, sier hun.

Kraft vil foreslå for bydelsutvalget at det søkes om midler til oppstart av et utstyrsbibliotek i forbindelse med markeringen av Oslo som miljøhovedstad som finner sted i 2019.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 5 år siden.**