Vil ha lokal tv-lisens

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

I 2020 forsvinner tv-lisensen. Haugesund, Karmøy og Tysvær Venstre vil ha en lokal medieavgift som sikrer Haugalandet et godt lokalt medietilbud. En slik årlig avgift bør være på 500 kr. pr husstand.

Tv-lisensen fra NRK er innarbeidet i det norske samfunnet, så vi tror innbyggerne på Haugalandet vil akseptere innføringen av en lokal tv-lisens. Avgiften vil bli inntektsgradert, som vil bety at de med lavest inntekt slipper å betale.

Lokale medier er viktige

Lokale medier spiller en viktig rolle i demokratiet. Vi trenger medier som kjenner nærmiljøene, og som kan følge lokalpolitikken og det lokale næringslivet tett. Det gjør lokalmediene til selve fundamentet i vært mediemangfoldet, og viktige for gode lokalsamfunn.

17 millioner

En årlig lokal medieskatt vil gi inntekter på ca. 17 millioner. Med disse midlene vil Haugesunds Avis, Hnytt, TV Haugaland, Radio 102, Tysvær bladet, Karmøy nytt og Radio Haugaland bli bedre rustet til å få frem viktig og korrekt informasjon. Slik sikres en åpen og opplyst demokratisk samfunnsdebatt.

May Britt Vihovde 1.kandidat for Haugesund Venstre

Asbjørn Eik-Nes 1.kandidat for Karmøy Venstre