Mirnesa Balagic: – Kjemper for likestilling

Ullensaker Venstres andrekandidat til lokalvalget, Mirnesa Balagic (27), nekter å la seg definere ut i fra det faktum at hun er blind. – Med et minimum av tilrettelegging kan jeg, og tusenvis av andre funksjonshemmede, yte nøyaktig like mye som alle andre. Å få gi tilbake etter evne må i sterkere grad defineres som en rettighet, sier Mirnesa i et stort portrettintervju med Eidsvoll Ullensaker Blad lørdag 6. april.

Mirnesa og førerhunden Ibux. Et kjent syn på toget mellom bostedet på Jessheim og arbeidsplassen i Drammen. (Faksimile: Eidsvoll Ullensaker Blad)

BPA er likestilling!

Mirnesa markerte seg under den generelle politiske debatten under årets landsmøte. Hun talte da kraftfullt for Brukerstyrt Personlig Assistent (BPA). Poengene hennes falt i god jord, og landsmøtet samlet seg bak uttalelsen hun stod bak. I hovedtrekk vil Venstre med dette at BPA ikke lenger skal anses som helsehjelp men likestilling, og aldersgrensen på 67 år må fjernes. Ordningen bør administreres av Navs hjelpemiddelsentraler.

Eidsvoll Ullensaker Blads tosiders oppslag. (Faksimile: Eidsvoll Ullensaker Blad)

Yrkesaktiv og lokalpolitiker – ja, hvorfor ikke?

Heldigvis går ikke journalisten i fella og dveler for mye ved Mirnesas funksjonsnedsettelse. Fokuset holdes stort sett på jobb og politiske interesseområder.

Mirnesa gleder seg til velgermøtene som kommer i valgkampen, og vi andre i Ullensaker Venstre gleder oss sammen med henne!

Les portrettet her (Bak betalingsmur)