Nei til landbasert vindkraft i Østfold-naturen og Trømborgfjella

Lysakermoa våtmarksområde og naturreservat, Foto: Indre Østfold Venstre

Av Ingunn Herstad Hensel, Ordførerkandidat Indre Østfold Venstre

NVE har lagt frem en plan for landbasert vindkraft og mulige utbyggingsområder i Norge. Et av områdene utgjør halve Østfold. Eidsberg kommune, Rakkestad, Sarpsborg og Halden omfattes av området. I Eidsberg strekker området seg inn i Trømborgfjella.

Indre Østfold Venstre sier nei til landbasert vindkraft i Eidsberg og Østfold.

Venstre vil kjempe for at sonen for vindkraftutbygging i Østfold og Eidsberg (Indre Østfold kommune) tas ut av planen. Dette er i tråd med Miljødirektoratets syn. Hensynet til truede og nært truede arter i vår lokale fauna er et av hovedargumentene for dette.

Vindkraftutbygging krever store naturinngrep. Fremføringsveier, kabelgater, vindturbiner og støy vil prege utbyggingsområdene. Dette kommer i konflikt med naturmangfoldet, truede dyre- og fuglearter, flora, fauna, vernesoner, trekkfugl og menneskers behov for naturområder for rekreasjon og naturopplevelser.

Indre Østfold Venstre vil levere høringssvar i saken. Vi gjør gjerne det i tett og godt samarbeid med andre partier med sammenfallende syn, ulike lag og organisasjoner som har interesser av å verne utmarka vår, fagfolk og naturkjennere som kan bistå med gode innspill i saken. Vi håper høringssvaret vil gi så grundig grunn til bekymring – at man velger å ta Østfold-sona ut av NVEs plan for landbasert vindkraft. Dokumentasjon på sårbare, truede og nært truede arter i området er spesielt viktig informasjon.

Venstres vårmøte på Heggin i Mysen torsdag 09.05.19 tar opp NVEs plan for landbasert vindkraft til diskusjon. Møtet er åpent for alle som ønsker å delta.

Verden har behov for ren og fornybar energi. Men vi bør nok lete etter løsningene andre steder enn i det som gjenstår av urørte naturområder i Europa.

NVEs temakart landbasert vindkraft Østfold

Har du konkrete innspill om truede eller nært truede arter, revir og hekkeplasser i og i umiddelbar nærhet til den planlagte sonen for vindkraftutbygging eller andre gode innspill – trykk på lenken her og fyll ut. Vi samler kunnskap og argumentasjon. Spesielt bekymret er vi for artene gaupe, vandrefalk og fiskeørn – som vil være spesielt sårbare for en slik form for utbygging i utmarka.

NVEs plan for landbasert vindkraft finner du her. http://publikasjoner.nve.no/rapport/2019/rapport2019_12.pdf

NVEs temakart over områdene finner du her. Du kan zoome til Østfold-sonen og se hva som omfattes.

Høringsbrevet fra Regjeringen finner du her. Høringsfristen er satt til 01.10.19.