– VÅR FORDØMTE PLIKT Å ENGASJERE FOLK

Panelet: Fra venstre: Thorbjørn Merkesdal (V), Vidar Gammelli, Eyvind J. Schumacher (Ap), Tom Staahle (FrP), Odd Einar Dørum (V), Berit Reidun Ruud, Foto: Carlos Alexandre Sequeira

Tekst: Stein Vegar Leidal
Foto: Carlos A. Sequeira

Omtrent 100 oppmøtte opplevde en som alltid opplagt Odd Einar Dørum (V), ordfører Tom Staahle (FrP), ordførerkandidatene Eyvind J. Schumacher (Ap) og Thorbjørn Merkesdal (V), aktivist Berit Reidun Ruud og boligbygger Vidar Gammelli i BoligPartner på Kreti & Pleti onsdag kveld. Temaet for møtet var høyaktuelt: Eplehagefortetting – trenger Ullensaker en småhusplan?

VIL INVOLVERE FOLK

Venstres ordførerkandidat Thorbjørn Merkesdal var krystallklar på at innbyggerne må involveres mer i utbyggingssaker, planarbeid og ved fortettinger enn hva tilfellet er i Ullensaker i dag.

– Det er vår fordømte plikt som politikere å legge tilrette for at folk engasjerer seg, poengterte Merkesdal. Vi må skape møteplassene, vi må ut og treffe folk der de er, på gater og torg, og vi må banke på dørene deres, og jeg må innrømme at jeg selv er usikker på hvordan jeg skal gå fram i forbindelse med en utbygging i mitt eget nabolag, fortsatte han.

Venstre kommer derfor til å fortsette å prioritere by- og stedsutvikling. Vi vil komme med konkrete forslag til hvordan innbyggerne kan bli mer involverte i sakene, på et tidlig stadium, og vi må sørge for at de kan kjenne igjen sine innspill og forslag i det endelige resultatet. Folk skal få slippe å oppleve å «bli klappet på hodet og få ros» for at de engasjerer seg. Ordfører Staahle viste på sin side til at medvirkning er sikret gjennom Plan- og bygningsloven, og den følges i Ullensaker. Ikke bra nok, mener vi.

ULLENSAKER UT AV REGIONAL PLAN?

I tillegg til forsikringer fra de lokale politikerne om at engasjementet rundt særlig enkelte prosjekter med funkishus i småhusområder var oppfattet, var kveldens nyhet at ordfører Staahle avslørte at han forbereder sak om at Ullensaker vil ut av den regionale transport- og arealplanen. Dette er en plan fylkestinget har vedtatt, og den legger en rekke føringer for hvordan og hvor det kan bygges. FrP var alene om å stemme mot planen i fylkestinget, og ordførerens initiativ vil garantert møte motstand blant Ullensakers politikere, blant andre fra oss i Venstre.

Oversiktsbilde av publikum i salen, med Berit Reidun Ruud på scenen.
GODT OPPMØTE: Omtrent 100 engasjerte personer møtte opp.

SMÅHUSPLAN

Odd Einar Dørum kunne fortelle at Oslos småhusplan, som omfatter ca 29.000 hus spredt rundt i hele byen, kom til etter innbyggerinitiativ, og at det har vært en lang og til tider heftig politisk prosess som førte til at den endelig ble vedtatt. Planen gir klare føringer om hva det er tillat gjøre av endringer og utbygginger i områdene den omfatter.

– Jeg tror det er mulig å ha minst tre tanker i hodet samtidig, sa Venstrenestoren, men det forutsetter et rolig hode og samtidig gode samtaler politikerne mellom. Det forstår jeg at dere har her i Ullensaker, og de tre tingene er å ta vare på villaområdene, fortette fornuftig og samtidig bygge i høyden, det er mulig, betrygget han forsamlingen.

BIlde av Odd Einar Dørum mens han holder sitt åpningsinnlegg på scenen. Flott Venstreflagg bak og ordfører Tom Staahle ser beundrende på.
Od Einar Dørum holder sitt åpningsinnlegg

De frammøtte fikk ellers med seg signaler om at et par kontroversielle utbygginger vil bli løftet til politisk behandling, og de ble oppfordret sterkt om å fortsette å engasjere seg og legge press på politikerne når de følte for det.

VANSKELIG PLANSPRÅK

– Mine velutdannede naboer på Skøyen trenger tolk når de leser kommunale sakspapirer. Dette er med på å forklare at mange gir opp, understreket Dørum, før han kritiserte forskriftsveldet og det faktum at mange store og vanskelige saker legges ut på høring midt på sommeren.

Eyvind J. Schumacher refererte til forslaget i den nye kommuneplanen om at det kreves reguleringsplan dersom det skal bygges mer enn to boliger i et prosjekt eller på en tomt. Dette ble tatt godt i mot i salen.

Den siste halvtimen fikk tilhørerne stille sine spørsmål, og disse ble besvart etter beste evne av panelet.

Møtet ble direktesendt og videoen finner du på Ullensaker Venstres facebookside.