Reduserte flyavgifter på kortbanenettet er et viktig bidrag til distriktene

– Et møysommelig arbeid som gir resultater i landsdeler der mindre fly er en viktig del av kollektivtilbudet, sier Venstres Arne Ivar Mikalsen i Nordland., Foto: Arne Ivar Mikalsen

Troms og Finnmark Venstre har over lang tid jobbet for å til endring av luftfartsavgiftene på kortbanenettet. Vi ser nå at regjeringen følger opp flere av de forslagene som vi har satt fokus på; og som vi nå har fått vedtatt som politikk i Venstre.

Venstre har hatt som klart mål at avgiftene innen luftfart skal bli mer treffsikker, og skåne strekninger hvor det ikke finnes andre alternativer. Målet har vært å få til en omlegging av avgiftene som vil gi lavere kostnader for de som flyr på kortbanenettet i Nord-Norge. Dette må gjøres gjennom å få lavere flyavgifter for korte flyturer. I tillegg vil vi at noen avgifter kan fritas for mindre fly, slik de som Widerøe bruker. En omlegging av avgiftene vil ha stor betydning for lokalt næringsliv, det offentlige og privatpersoner. Et godt samferdselstilbud er vesentlig for at folk og næringsliv kan fortsette å blomstre i distriktene.

Vi fortsetter jobben for å få bort flypassasjeravgiften på fly under 20 tonn, sier Irene Dahl

– Vi er veldig godt fornøyd med regjeringen har fulgt opp Venstre sin vedtatte politikk, og foreslått å endre flyavgiftene slik at de treffer mer målrettet, sier Irene Dahl, 2. kandidat for Troms og Finnmark Venstre. Dette er noe vi har hatt stort fokus på lenge, nemlig å vri avgiftene fra distrikter som ikke har andre reisealternativer. Nå gjelder det å fortsatt stå på videre for å også få gjennomslag for å innføre fritak for flypassasjeravgiften for de minste flyene under 20 tonn, påpeker Dahl.

Vedtak fra landsstyret i Venstre om flyavgifter, 24. juni 2018

Forslaget som samferdelsdepartmentet har sendt ut på høring inneholder to vesentlige endringer. Det innføres et bunnfradrag på 6 tonn på startavgiften. Dette vil medfører at Widerøe får 26,6 millioner mindre i startavgift. I tillegg endres hvordan en vekter underveisavgiften og terminalavgiften.. Denne har tidligere vært 50/50, nå endres den til 80/20. Samtidig justerer en satsen for underveisavgift noe opp. Dette gjør at Widerøe får redusert terminalavgiften med 22,7 millioner kroner og underveisavgiften øker med ca 6 millioner kroner. De samlede avgiftene for Widerøe reduseres derfor med 43,3 millioner kroner per år.

Endringene har veldig positiv effekt for flytrafikken på kortbanenettet i Nord-Norge. Vi håper derfor at tilbudet bedres, konkurransen øker og prisene går ned når det nå blir billigere å fly på kortbanenettet. Vi ser også at grønne fly er det fullt mulig å få realisert innen kort tid. Widerøe mener nå at det er fullt ut mulig at vi innen 2025 ser det første nullutslippsflyet som er godkjent for passasjertransport. Dette er en spennende utvikling, og en bør allerede nå si at nullutslippsfly blir fritatt for flypassasjeravgiften, sier Dahl