Verdien av en tur til Orkjå og vandring i Djupadalen

Varaordfører May Britt Vihovde
Varaordfører May Britt Vihovde. Foto: Haugesund Venstre

Haugesund har vakker natur. Å bevege seg i den er helsefremmende og gir gode opplevelser for den enkelte.

Haugesund Venstre mener det er viktig å legge til rette for livslang fysisk aktivitet gjennom friluftsliv og naturglede. Friluftslivet er allsidig, og i sin enkleste form er det noe alle kan drive med uten mye utstyr og kunnskap. Takket være frivilligheten og andre har vi et turløyper og stier som er åpent for alle.

Vi ønsker at flere skal ta i bruk vår vakre natur. Bestige Orkjå, vandre langs Eivindsvatnet eller prøve fiskelykken på Vibrandsøy.

Vi vil:

– bevare Byheiane og byens grøntarealer

– gi ansatte i skoler og barnehager mulighet til faglig påfyll for å ta i bruk friluftsliv som metode

-støtte opp arbeidet frivillige gjør for å sikre at Vibrandsøy blir et attraktivt friluftsområde, og få på plass elektrisk by-båt som går mellom indre kai og Risøy, Hasseløy, Vibrandsøy og Karmøy

-sikre planlegging, opparbeiding, skilting og merking av sammenhengende nettverk av turstier i kommunen. Det må lages en egen informasjonsbrosjyre over friluftsaktivitetene i kommunen

– ha en koordineringsstilling som planlegger/tilrettelegger dugnadsarbeid som sikrer god drift og vedlikehold av byheiene våre

– sikre opplæring i friluftsliv i samarbeid med skoler og frivillige organisasjoner

Sommerferie i Trysil