Verdens miljøverndag!

venstre

Verdens miljøverndag markeres årlig den 5 Juni for å sette fokuset på miljøet.

FN fokuserer i år på luftforurensning og Kina er vertskapet for hoved markeringen av dagen.

Spørsmålet man oftest hører når man snakker om utslipp/luftforurensning er hva kan Norge bidra med som er så lite et land i forhold til Kina? Det er et betimelig spørsmål.

Kinas utslipp har økt betraktelig de siste 30 årene. I 2017 sto Kina for 9,8 milliarder tonn CO2 noe som er 27 prosent av utslippene i verden. Til sammenligning er karbonmengden i myr i Norge, estimert til ca 1 milliard tonn totalt for all myr. Den økende mengden utslipp har med Kinas voksende industri å gjøre. De leverer kvalitetsvarer, raskt og billig. De er dermed et yndet land for å få produsert varer til kjeder over hele verden.

Lenge sendte land plastavfallet tilbake til Kina for resirkulering. Kina og en rekke andre land har satt en stopper for dette siden de har mer en nok med å håndtere sitt eget avfall.

Så hvordan kan Norge bidra til reduserte utslipp i land som Kina? Og hva skal vi gjøre med avfallet vårt?

Ett ord: Forbrukermakt! Om etterspørselen er der, så leverer produsenten. Vi må stille strengere krav til kvalitet og hvilke typer produkter vi slipper inn i landet. Vi må også tenke på at det vi tar inn er produkter vi kan resirkulere selv. Vi må belønne produsenter for å benytte resirkulerte materialer og fortsette kampen mot å redusere klimautslippene i Norge også. Vi kan skape flere arbeidsplasser ved å håndtere plast avfallene mer lokalt. Lage biprodukter som igjen kan benyttes i produksjon av nye produkter.

Det er med andre ord mye lille Norge kan bidra med.

Men de aller enkleste tiltakene vi kan gjøre allerede i dag er:

1. Tenk på hvordan/hva vi handler. Det legger press på produsentene til å tenke og skape mer miljøvennlige produkter.
  2. Sorter avfall. Nordmenn er helt råe på kildesortering og det skal vi fortsette med!
  3. La bilen stå en gang i blandt. Ja til og med den batteridrevne, så slipper man en bomtur i ny og ne. Så er det godt for miljøet, og hjertet.