Riv parkeringshusene, gjør Haugesund grønn og urban

Foto: Chris Barbalis, Unsplash

Denne uken blir parkeringshuset sør i Haugesunds sentrum feiret med lysshow, men slike bygg stjeler verdifulle byrom. En grønn og urban by må først og fremst legge til rette for mennesker, ikke biler og bilparkering.

I Haugesund har vi som mål at flere skal bo og jobbe i sentrum, byen skal vokse innenfra og ut. All trafikkvekst skal tas med gange, sykkel og kollektivtrafikk. Når flere skal bo i sentrum, kan ikke biler oppta en verdifulle byrom. Derfor må parkeringsplasser på sikt legges under bakken, og parkeringsetasjene som ligger over bakken bør rives eller brukes til andre formål.

Mikrohus

Hva kan vi gjøre med de nye byrom hvis vi fjerner parkeringsplasser over bakken. Hva med å legge til rette for mikrohus? Slike hus gjør at de som er mindre kjøpesterke vil kunne kjøpe seg et hus. Mikrohus med forskjellig arkitektur vil gi en variasjon i boligmassen i sentrum, hvor vi nå får flere boligkomplekser med mange etasjer. Mikrohus gjør at vi kan bo tettere og energiforbruket går ned. Det kaller vi grønn og urban byutvikling.

Nye grønne lunger

Nye byromrom kan også bli grønne belter der innbyggere og skoler f.eks kan dyrke grønnsaker. Når sentrum i Haugesund skal fortettes, er det mange som ikke vil ha egen hage, og da kan nye grønne lunger bli deres hager. Disse hagene kan bli uformelle møteplasser for alle grupper i byen vår, hvor det er lav terskel for å gå ut og møte andre. Flere grøntområder vil øke trivsel og livsglede i Haugesund.

En grønn og urban by

Å legge parkeringsplasser under bakken vil gi oss nye byrom, som vi kan bruke til å utvikle Haugesund til en grønn og urban by. Det er vel og bra med et lyssatt parkeringshus, men parkering av biler må på sikt skje under bakken. Slik vil Haugesund sentrum fortsatt kunne tilby parkeringsplasser, som muliggjør bruk av byen for de som ikke kan gå, sykle eller bruke kollektivtrafikk.

Haugesund er som andre byer, bygget på bilens premisser. Når byen skal fortettes, kan ikke byrommet brukes til parkeringshus. En grønn og urban by betyr at vi prioriterer mennesker foran bilen.

Lene Røkke Mathisen

Bjørn Gunnar Husby