Vi kan ikke forvente at ideelle organisasjoner skal gi anbud på drift av seniorsentrene i bydelen

Foto: Nordre Aker Venstre

Nordre Aker er en alders- og demensvennlig bydel, og vi har svært gode seniorsentre som er finansiert med tilskudd fra bydelen. Tilskuddsordningen er til for at det offentlige og frivilligheten kan jobbe sammen.

I disse dager råder det usikkerhet om den videre driften rundt noen av våre flotte seniorsentre. Kommuneadvokaten har kommet med en uttalelse om at seniorsentre enten må driftes kommunalt, eller settes ut på anbud.

Man kan ikke forvente at ideelle organisasjoner, som for eksempel Norske Kvinners Sanitetsforening, som bidrar med mye frivillig arbeid på Tåsen seniorsenter, skal gi anbud. Det er ikke slik frivilligheten fungerer. De frivillige organisasjonene vil ikke ha kapasitet til å gå inn med anbud fordi man rett og slett ikke har ressurser nok.

I Nordre Aker drives Ullevål Hageby seniorsenter av Nasjonalforeningen for folkehelsen, mens Kuben aktivitetssenter (Kuben 62+) og Tåsen seniorsenter drives gjennom Norske Kvinners Sanitetsforening.

Sentrene er avhengige av kommunale tilskuddsmidler, og uten støtte må de kanskje måtte legge ned sin drift.

Venstre er glad for den jobben som de frivillige-ideelle organisasjonene utfører på en utmerket måte, og vi ønsker at de skal fortsette med sitt arbeid. Seniorsentrene har knyttet til seg en stor gruppe frivillige som er nødvendige for driften, mange av de frivillige er med fordi de har en tilknytning til organisasjonen som driver senteret.

Vi må ta godt vare på våre flotte seniorsentre og sørge for en forutsigbar drift. Venstre mener at det bør være opp til bydelen å velge hvilken driftsform som passer best for våre seniorsentre. Eldreomsorgen skal ta hensyn til eldrebefolkningens mangfoldige sammensetning i bydelen.

Det er viktig å samarbeide med ideelle og frivillige organisasjoner, for å legge til rette for en variert og meningsfylt alderdom. La bydelen selv bestemme driftsformen på våre seniorsentre. Lokalpolitikere i bydelsutvalget bør få velge hvordan de ønsker å organisere og finansiere seniorsentre. På den måten kan vi sikre en forutsigbar drift også for ideelle og frivillige organisasjoner.

May-Brith Døssland, Nordre Aker Venstre

Torhild Taklo Knutzen, Nordre Aker Venstre