Vil ha lærerspesialister i Haugesundskolen

Foto: Venstre

I skolen er det den gode læreren som er nøkkelen for at barn skal trives og lære. Haugesund Venstre mener at å satse på læreren er å satse på barnet.

Vi vil gi lærerne flere utviklings- og spesialiseringsmuligheter i skolen. Lærerspesialistordningen ble etablert i 2015, og i 2019 skal antallet spesialister dobles. I Rogaland har vi allerede 55 lærerspesialister med dybdekunnskap i sitt felt. Dessverre har vi ingen lærerspesialister i Haugesund skolen.

Lærerutdanningen

Lærerspesialistene får høyere lønn, og skal både undervise og bidra til faglig utvikling for hele skolen. Lærerutdanningene på Universitetet i Stavanger og Høgskulen på Vestlandet, samt spesialiserte fagmiljøer som Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret, gir et svært godt utgangspunkt for å utdanne morgendagens lærere, lærerspesialister og doktorgradslærere i Rogaland.

Skole handler om å gi alle barn reelle muligheter til å realisere potensialet sitt, bli selvstendige og leve gode liv. Da er det viktig å satse på lærerne.