Lek i skolen er ikke «tull og tøys»

Monica Tindeland og Bjørn Gunnar Husby, Foto: Elise Hettervik

Alle barn har en iboende trang til å leke. I en artikkelserie i VG i 2018 uttrykte mange lærere at de minste barna i skolen har for mye teori og for lite lek, og spesielt er overgangen mellom barnehage og skole en utfordring. Vi i Haugesund Venstre ønsker å legge bedre til rette for lek i skolen, fordi:

1. Lek bidrar til barn og unges utvikling og læring, både språklig, sosial, emosjonell, kognitiv, moralsk og motorisk. Lek og kunnskap er ikke motsetninger verken i skolen eller barnehage, og gjennom leken økes barns motivasjon til læring.
  2. Lek stimulerer barns kreativitet. Gjennom ulike undervisningsmetoder får barn den beste kunnskapen. Kreativitet, nysgjerrighet og problemløsningsevne utvikles gjennom lek. Dette er egenskaper som etterspørres av næringslivet, og er spesielt viktig når vi skal skape nye grønne arbeidsplasser.
  3. Lek har egenverdi, og er barnas grunnleggende måte å uttrykke seg på. Gjennom leken undersøker små barn verden, knytter bånd til hverandre og utvikler kunnskap om den fysiske verden. Derfor må barna også kunne leke i skolen, og på egne premisser.

Vi i Haugesund Venstre mener at en god oppvekstpolitikk legger til rette for og ser verdien av lek. Gjennom lek utvikler barn kognitive, sosiale og fysiske ferdigheter, og opparbeider seg mestringsfølelse og selvtillit. Leken er grunnlag for barnas vennskap med hverandre.

Monica Tindeland, ungdomskandidat Haugesund Venstre

Bjørn Gunnar Husby, listekandidat Haugesund Venstre